Reserve Beheer en onderhoud (vaar)wegen | |
---|---|
Doel reserve | Het doel van de reserve is tweeledig. Enerzijds het egaliseren van exploitatiekosten van het vaste volume variabel onderhoud, inclusief bijbehorende plussen en minnen. Anderzijds ter financiering van de kapitaallasten die gekoppeld zijn aan de vervangingsinvesteringen. Gezien de groei in de kapitaallasten is sparen binnen deze reserve in het begin noodzakelijk gezien de gerichte bestemming. |
Instellingsbesluit | 15-12-2016, PS2016MME12 |
Kenmerken van de reserve | |||
Soort reserve | Bestemmingsreserve | ||
---|---|---|---|
Functie | |||
Voeding | De reserve wordt gevoed vanuit de algemene middelen. | ||
Minimum bedrag | 10000000 | Maximum bedrag | 25000000 |
Eindjaar | 2055 | ||
Toereikendheid | n.v.t. | ||
Vrije ruimte | n.v.t. | ||
Nut en noodzaak | Om de fluctuaties van de uitgaven van het beheer & onderhoud op te kunnen | ||
Bestedingsplan | De middelen worden jaarlijks uitgegeven aan beheer en onderhoud van | ||
Voorwaarde besteding | De te verwachten bestedingen worden uitgewerkt in het vierjaarlijkse | ||
Concrete verplichting | De opgestelde beheerplannen (MOP) van assetmanagement | ||
Relevante ontwikkelingen | n.v.t. | ||
Mate van doelrealisatie | In stand houden van onderhoud vaarwegen en nautisch beheer. | ||
Risico's | Geen | ||
Bijzonderheden | Geen |
Primaire begroting 2020 | Bijgestelde begroting 2020 | Rekening | Verschil | |||
Stand van de reserve per 01-01-2020 | 34.261 | |||||
Storting | 260 | 787 | 733 | -54 | ||
Onttrekking | -1422 | -12.780 | -3.194 | 9.586 | ||
Stand van de reserve per 31-12-2020 | 31.800 | |||||
Toelichting mutaties reserve 2020 |
---|
In 2020 was per saldo een onttrekking uit de reserve voorzien van € 12,8 mln., de realisatie is € 3,2 mln.. De lagere onttrekking van ca € 9,6 mln kent verschillende oorzaken. Zo is bij het variabele onderhoud van de verhardingen een aantal projecten doorgeschoven naar 2021 als gevolg van de PFAS problematiek. Bij kunstwerken is er sprake geweest van een aanbestedingsvoordeel. De geplande vervangingen en groot onderhoud bij openbare verlichting zijn grotendeels niet gerealiseerd wegens onvoldoende sturing op het Integrale Prestatie Contract (IPC) voor het beheer, onderhoud en de vervanging van verkeersregelinstallaties en verlichting. Bij Groen onderhoud zijn de lasten lager doordat de prijzen voor groenbeheer lager zijn dan geraamd. Totaal zijn de lasten ca € 6,2 mln. lager. Daarnaast is er ca € 0,7 mln. minder uitgegeven aan gladheidsbestrijding doordat de winterse omstandigheden minder slecht waren. |