Hoofdstuk 4: De jaarrekening

4.4 Informatiebladen Reserves

Reserve Beheer en onderhoud (vaar)wegen

Doel reserve

Het doel van de reserve is tweeledig. Enerzijds het egaliseren van exploitatiekosten van het vaste volume variabel onderhoud, inclusief bijbehorende plussen en minnen. Anderzijds ter financiering van de kapitaallasten die gekoppeld zijn aan de vervangingsinvesteringen. Gezien de groei in de kapitaallasten is sparen binnen deze reserve in het begin noodzakelijk gezien de gerichte bestemming.

Instellingsbesluit

15-12-2016, PS2016MME12

Kenmerken van de reserve

Soort reserve

Bestemmingsreserve

Functie

Voeding

De reserve wordt gevoed vanuit de algemene middelen.

Minimum bedrag

10000000

Maximum bedrag

25000000

Eindjaar

2055

Toereikendheid

n.v.t.

Vrije ruimte

n.v.t.

Nut en noodzaak

Om de fluctuaties van de uitgaven van het beheer & onderhoud op te kunnen
vangen in het mobiliteitsprogramma, is het noodzakelijk om een egalisatiereserve
te vormen

Bestedingsplan

De middelen worden jaarlijks uitgegeven aan beheer en onderhoud van
infrastructurele kapitaalgoederen. Het betreft hier om het variabele onderhoud.

Voorwaarde besteding

De te verwachten bestedingen worden uitgewerkt in het vierjaarlijkse
meerjarenplan beheer en onderhoud dat wordt vastgesteld door Provinciale
Staten

Concrete verplichting

De opgestelde beheerplannen (MOP) van assetmanagement

Relevante ontwikkelingen

n.v.t.

Mate van doelrealisatie

In stand houden van onderhoud vaarwegen en nautisch beheer.

Risico's

Geen

Bijzonderheden

Geen

Primaire begroting 2020

Bijgestelde begroting 2020

Rekening

Verschil

Stand van de reserve per 01-01-2020

34.261

Storting

260

787

733

-54

Onttrekking

-1422

-12.780

-3.194

9.586

Stand van de reserve per 31-12-2020

31.800

Toelichting mutaties reserve 2020

In 2020 was per saldo een onttrekking uit de reserve voorzien van € 12,8 mln., de realisatie is € 3,2 mln.. De lagere onttrekking van ca € 9,6 mln kent verschillende oorzaken. Zo is bij het variabele onderhoud van de verhardingen een aantal projecten doorgeschoven naar 2021 als gevolg van de PFAS problematiek. Bij kunstwerken is er sprake geweest van een aanbestedingsvoordeel. De geplande vervangingen en groot onderhoud bij openbare verlichting zijn grotendeels niet gerealiseerd wegens onvoldoende sturing op het Integrale Prestatie Contract (IPC) voor het beheer, onderhoud en de vervanging van verkeersregelinstallaties en verlichting. Bij Groen onderhoud zijn de lasten lager doordat de prijzen voor groenbeheer lager zijn dan geraamd. Totaal zijn de lasten ca € 6,2 mln. lager.  Daarnaast is er ca € 0,7 mln. minder uitgegeven aan gladheidsbestrijding doordat de winterse omstandigheden minder slecht waren.
Bij vaarwegen is een forse onderschrijding bij het onderhoud. De lasten zijn ca € 2,6 mln. lager en wordt onder andere verklaard door aanbestedingsvoordelen en vertraging bij de uitvoering van het onderhoud als gevolg van de PFAS problematiek.

Deze pagina is gebouwd op 06/01/2021 13:15:46 met de export van 06/01/2021 13:04:33