Inleiding
In deze bijlage bij de jaarstukken 2020 wordt inzicht gegeven in het verloop van de investeringskredieten die in eerdere planning- en control producten door Provinciale Staten zijn geautoriseerd. Hiermee geven wij invulling aan hetgeen hierover is opgenomen in onze financiële verordening (artikel 4, lid 5).
Van toepassing zijnde kaders
In de Nota investeren, waarderen en exploiteren (2017) zijn de kaders vastgelegd die van toepassing zijn op investeringskredieten. Dergelijke kredieten zijn investeringsbudgetten die een afwijkend planning- en control regime volgen. De reden hiervoor is dat investeringen veelal jaaroverschrijdend zijn, er sprake is van een andere risico afweging en ze gedurende de investeringsperiode een (beperkte) invloed hebben op de exploitatie.
Een door Provinciale Staten verleend krediet is taakstellend op:
- Het totaal van de geraamde uitgaven;
- Het totaal van de geraamde inkomsten;
- De doelrealisatie (kwalitatief en kwantitatief);
- Het moment van oplevering;
- De geraamde exploitatielasten.
Tabellen met verloopoverzichten
In de tabellen op de volgende pagina’s zijn diverse kolommen opgenomen. Om misverstanden te voorkomen lichten we die hieronder kort toe.
- Toegekend krediet (bruto): de bruto investeringssom van het project, dus vóór aftrek van eventuele bijdrage van derden.
- Realisatie t/m 2019: de gerealiseerde lasten die betrekking hebben op het project t/m boekjaar 2019.
- Bijgestelde begroting 2020: de verwachte realisatie in het jaar 2020 op basis van de stand bij de Slotwijziging 2020.
- Realisatie 2020: de gerealiseerde lasten die in 2020 zijn verantwoord en voldoen aan de kwalificatie van 'investering' (materiële vaste activa) conform de verslaggevingsregels van het BBV.
- Realisatie (niet mva) 2020: de gerealiseerde lasten die in 2020 zijn verantwoord en niet voldoen aan de kwalificatie van 'investering' (materiële vaste activa).
- Verschil 2020: dit is berekend op basis van de kolom 'bijgestelde begroting 2020' minus 'realisatie 2020' minus 'realisatie (niet mva) 2020'
- Totaal realisatie: dit is berekend op basis van de kolommen 'realisatie t/m 2019' plus 'realisatie 2020' plus 'realisatie (niet mva) 2020'
- Restant krediet: dit betreft de vrije ruimte in het krediet en is berekend op basis van de kolom 'toegekend krediet (buto)' minus 'totaal realisatie'
- Te realiseren bijdrage derden: het totaal aan geraamde inkomsten van derden.
- Realisatie bijdrage derden t/m 2019: het totaal aan gerealiseerde bijdragen van derden t/m boekjaar 2019.
- Realisatie bijdrage derden 2020: de gerealiseerde baten die in het jaar 2020 zijn verantwoord.
- Nog te realiseren bijdrage derden: dit betreft de nog te verantwoorden bijdrage van derden en is berekend op basis van de kolom 'bijdrage derden' minus 'realisatie bijdrage derden t/m 2019' minus 'realisatie bijdrage derden 2020'
- Is er sprake van bijstelling t.o.v. een eerder P&C-document?: in sommige gevallen zijn de gepresenteerde cijfers in deze jaarstukken 2020 afwijkend ten opzichte van een eerder planning- en control product. Indien dit het geval is, is dat vermeld en onderaan de tabel verder toegelicht.
Specificatie investeringen met een economisch nut | Toegekend krediet (bruto) | Realisatie t/m 2019 | Bijgestelde begroting 2020 | Realisatie 2020 | Realisatie (niet mva) 2020 | Verschil 2020 | Totaal realisatie | Restant krediet | Te realiseren bijdrage derden | Realisatie bijdrage derden t/m 2019 | Realisatie bijdrage derden 2020 | Nog te realiseren bijdrage derden | Is er sprake van bijstelling t.o.v. een eerder P&C-document? |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Ruimtelijke ontwikkeling | - | ||||||||||||
Geo-ict | 325 | 308 | - | 10 | - | -10 | 318 | 7 | - | - | - | - | Afgerond in 2020 |
5a. Bereikbaarheid (excl. OV) | |||||||||||||
Provinciaals verkeersmodel | 350 | 166 | - | 54 | - | -54 | 220 | 130 | - | - | - | - | |
5b. Bereikbaarheid Openbaar Vervoer | |||||||||||||
Uithoflijn | 488.534 | 404.604 | 27.352 | 11.886 | 7.244 | 8.222 | 423.734 | 64.800 | 305.294 | 275.715 | 10.992 | 18.587 | Ja, zie toelichting |
Vernieuwde regionale tramlijn | 186.100 | 57.175 | 115.456 | 86.811 | 1.364 | 27.281 | 145.350 | 40.750 | - | - | - | - | Ja, zie toelichting |
Nieuwe Tramremise | 62.000 | 53.271 | 8.729 | 6.375 | - | 2.354 | 59.646 | 2.354 | 21.200 | 18.000 | 3.200 | - | |
Busremise incl. busstalling | 43.300 | 11.125 | 22.207 | 13.316 | - | 8.891 | 24.441 | 18.859 | - | 10 | - | -10 | |
Vlootoptimalisatie | 17.257 | - | 5.040 | 5.027 | - | 13 | 5.027 | 12.230 | - | - | - | - | |
Overwegbeveiliging | 12.041 | 7.439 | 1.973 | 3.301 | - | -1.328 | 10.740 | 1.301 | - | - | - | - | |
DRIS haltes | 9.502 | 2.971 | 1.154 | 1.067 | - | 87 | 4.038 | 5.464 | 3.652 | 2.678 | 348 | 626 | |
P&R Breukelen | 5.000 | - | 100 | 84 | - | 16 | 84 | 4.916 | - | - | - | - | |
Camera's/TFT schermen in Tram | 900 | 599 | 301 | 146 | - | 155 | 745 | 155 | - | - | - | - | Afgerond in 2020 |
Zonnepanelen op tramremise | 550 | - | 550 | 262 | - | 288 | 262 | 288 | - | - | - | - | Afgerond in 2020 |
Bedrijfsvoering (Overhead) | |||||||||||||
ICT (hardware) | |||||||||||||
Werkplek laptops | 150 | - | 200 | 99 | - | 101 | 99 | 51 | - | - | - | - | |
Software | |||||||||||||
Subsidietool | - | - | - | 7 | - | -7 | 7 | -7 | - | - | - | - | Ja, zie toelichting |
Bestuurlijke besluitvorming | - | - | - | 282 | - | -282 | 282 | -282 | - | - | - | - | Ja, zie toelichting |
Interne broker | - | - | - | 37 | - | -37 | 37 | -37 | - | - | - | - | Ja, zie toelichting |
Business Intelligence Tool | 295 | - | - | - | - | - | - | 295 | - | - | - | - | |
HRM Systeem (Personeelsinformatie + salaris) | 1.030 | 49 | 450 | 134 | - | 316 | 183 | 847 | - | - | - | - | |
Document Management Systeem | 830 | 54 | - | - | - | - | 54 | 776 | - | - | - | - | |
Internet CMS | 739 | - | 363 | 737 | - | -374 | 737 | 2 | - | - | - | - | Afgerond in 2020 |
Intranet CMS | 340 | - | 277 | 180 | - | 97 | 180 | 160 | - | - | - | - | Afgerond in 2020 |
Elvhis | 162 | - | 110 | 110 | - | -0 | 110 | 52 | - | - | - | - | |
Record Management Application (RMA) | 803 | - | 100 | 72 | - | 28 | 72 | 731 | - | - | - | - | |
Enterprise Search | 333 | - | 60 | - | - | 60 | - | 333 | - | - | - | - | |
Document Generator | 371 | - | 60 | 51 | - | 9 | 51 | 320 | - | - | - | - | |
Provinciehuis | |||||||||||||
Binnenwandopeningen | 175 | - | 175 | - | - | 175 | - | 175 | - | - | - | - | |
Buitenwandopeningen | 407 | 55 | 352 | - | - | 352 | 55 | 352 | - | - | - | - | |
Centrale elektronische voorzieningen | 1.000 | 628 | 133 | - | - | 133 | 628 | 372 | - | - | - | - | |
Communicatie | 197 | - | 197 | - | - | 197 | - | 197 | - | - | - | - | |
Losse Gebruikersinventaris | 458 | - | 250 | - | - | 250 | - | 458 | - | - | - | - | |
Regeling Klimaat en Sanitair | 2.200 | - | 2.200 | 8 | - | 2.192 | 8 | 2.192 | - | - | - | - | |
Transport | 800 | - | 100 | - | - | 100 | - | 800 | - | - | - | - | |
Eerste stappen in verduurzamen provinciaal vastgoed | 1.310 | 98 | 400 | - | - | 400 | 98 | 1.212 | - | - | - | - | |
Totaal investeringen met een economisch nut | 837.459 | 538.542 | 188.289 | 130.055 | 8.608 | 49.626 | 677.205 | 160.253 | 330.146 | 296.403 | 14.540 | 19.203 |
Toelichting op verloopoverzicht ‘investeringen met een economisch nut’
Bij enkele projecten is er sprake van een bijstelling ten opzichte van een eerder planning- en control document. Dit wordt hier toegelicht.
Uithoflijn
De gepresenteerde cijfers in de kolom "Realisatie t/m 2019" zijn aangepast ten opzichte van de cijfers die in de jaarrekening 2019 zijn gepresenteerd. De bijdrage aan de tramremise (NTR) vanuit UHL is uit de realisatie en ontvangsten gehaald omdat deze al verantwoord worden bij de NTR. Daarnaast bleek dit handmatig overzicht in de voorgaande jaarrekening niet juist te zijn opgenomen en onvoldoende rekening gehouden met de werkelijke uitgaven voor 2017 en een aantal correcties 2018 en 2019. De nu gepresenteerde realisatie t/m 2019 van € 404,604 mln. sluit aan op de in onze administratie opgenomen activastaat.
Vernieuwde Regionale Tramlijn
De gepresenteerde cijfers in de kolom "Realisatie t/m 2019" zijn aangepast ten opzichte van de cijfers die in de jaarrekening 2019 zijn gepresenteerd. De oorzaak daarvan is gelegen in afwijking bij de start van het nieuwe financieel systeem en een correctie van € 0,047 mln. in de jaarrekening 2018 welke per abuis niet was gepresenteerd in de realisatiecijfers van 2019 . De nu gepresenteerde realisatie t/m 2019 van € 57,175 mln. sluit aan op de in onze administratie opgenomen activastaat.
Kredietoverschrijdingen
In de gepresenteerde tabel is in de kolom "Restant krediet" zichtbaar dat bij onderstaande projecten sprake is van een negatief resterend krediet. Ofwel, er is sprake van hogere uitgaven dan het totale krediet. De toelichting op deze overschrijding(en) en of dit gevolgen heeft voor de begrotingsrechtmatigheid is toegelicht in de jaarrekening, onderdeel 4.13 Begrotingsrechtmatigheid .
- Software: Subsidietool
- Software: Bestuurlijk besluitvorming
- Software: Interne broker
Specificatie investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut | Toegekend krediet (bruto) | Realisatie t/m 2019 | Bijgestelde begroting 2020 | Realisatie 2020 | Realisatie (niet mva) 2020 | Verschil 2020 | Totaal realisatie | Restant krediet | Bijdrage derden | Realisatie bijdrage derden t/m 2019 | Realisatie bijdrage derden 2020 | Nog te realiseren bijdrage derden | Is er sprake van bijstelling t.o.v. een eerder P&C-document? |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Ruimtelijke ontwikkeling | |||||||||||||
HvdH - Oostelijke Corrridor | 18.733 | 18.419 | - | 28 | - | -28 | 18.447 | 286 | - | - | - | - | |
HvdH - Harlanterrein | 2.269 | 2.254 | - | - | - | - | 2.254 | 15 | - | - | - | - | |
HvdH - Kamp van Zeist | 3.022 | 201 | - | 19 | - | -19 | 220 | 2.802 | - | - | - | - | |
5a. Bereikbaarheid (excl. OV) | |||||||||||||
N201 Bermverharding | 156 | - | - | 149 | - | -149 | 149 | 7 | - | - | - | - | Ja, zie toelichting |
N210 Bermverharding | 72 | - | 73 | 73 | - | - | 73 | -1 | - | - | - | - | |
N221 Bermverharding Baarn | 170 | - | 101 | 15 | - | 86 | 15 | 155 | - | - | - | - | |
N224 Trajectaanpak Renswoude | 2.970 | 486 | 2.225 | 2.233 | - | -8 | 2.719 | 251 | 119 | 18 | 64 | 37 | |
N224 Rotonde Austerlitzeweg | 1.500 | - | - | - | - | - | 0 | 1.500 | - | - | - | - | |
N225 Bypass rotonde De Donderberg | 514 | 329 | - | 31 | - | -31 | 360 | 154 | - | - | - | - | |
N225 Bermverharding | 178 | - | 178 | 178 | - | - | 178 | -0 | - | - | - | - | |
N226 Faunapassage | 6.150 | 50 | 116 | 47 | - | 69 | 97 | 6.053 | - | - | - | - | |
N226 Spoortunnel Maarsbergen | 23.200 | 6.917 | 2.500 | -2.042 | - | 4.542 | 4.875 | 18.325 | 2.500 | - | - | 2.500 | Ja, zie toelichting |
N226 Bermverharding | 534 | - | 534 | 274 | - | 260 | 274 | 260 | 115 | - | 56 | 59 | |
N226/N228 OVL Fiets | 575 | 39 | 536 | 51 | - | 485 | 90 | 485 | - | - | - | - | |
N227 Faunapassage | 4.500 | 3.805 | 300 | 76 | - | 224 | 3.881 | 619 | - | - | - | - | |
N228 Maatregelen Montfoort | 2.632 | 52 | 400 | 213 | - | 187 | 265 | 2.367 | - | - | - | - | |
N229 Bermverharding | 965 | - | 615 | 956 | - | -341 | 956 | 9 | 239 | - | 128 | 112 | Ja, zie toelichting |
N233 Rondweg-oost Veenendaal | 59.000 | 83 | 600 | 384 | - | 216 | 467 | 58.533 | 6.250 | - | - | 6.250 | |
N233 Rijnbrug incl. fietstunnel | 95.576 | 2.318 | 2.205 | 472 | - | 1.733 | 2.790 | 92.786 | 51.794 | 44 | - | 51.750 | |
N237 Fietspad Mc Donalds Noord/Zuid | 314 | 173 | 7 | 5 | - | 2 | 178 | 136 | - | - | - | - | |
N237 Fietstunnel De Bilt | 3.637 | 3.524 | -79 | -139 | - | 60 | 3.385 | 252 | - | - | - | - | |
N237 Ecopassage Griftenstein | 2.144 | 194 | 1.595 | 1.729 | - | -134 | 1.923 | 221 | 39 | - | 39 | - | |
N402 Rotonde Slootdijk | 2.792 | 390 | 100 | 26 | - | 74 | 416 | 2.376 | - | - | - | - | |
N405 Maatregelen Kamerik | 587 | - | 337 | 389 | - | -52 | 389 | 198 | - | - | - | - | Ja, zie toelichting |
N411 Verkeersonveiligheid Bunnik | 5.673 | 4.503 | 423 | 258 | - | 165 | 4.761 | 912 | 87 | 87 | - | - | |
N412 Bermverharding | 89 | - | 89 | 4 | - | 84 | 4 | 84 | - | - | - | - | |
N415 Bermverharding | 40 | - | 40 | 40 | - | - | 40 | -0 | - | - | - | - | |
N417 Trajectaanpak (incl. vervanging) | 2.848 | 108 | 2.811 | 1.993 | - | 818 | 2.101 | 747 | - | - | - | - | |
N484 Trajectaanpak | 7.800 | - | - | 148 | - | -148 | 148 | 7.652 | - | - | - | - | |
Vervanging N201, Traject 11 Vinkeveen | 762 | - | 762 | 906 | - | -144 | 906 | -144 | - | - | - | - | Ja, zie toelichting |
Vervanging N402, Traject 87 Loenersloot | 602 | - | - | - | - | - | 0 | 602 | - | - | - | - | |
Vervanging N402, Traject 88 Loenen-Breukelen | 3.073 | - | - | - | - | - | 0 | 3.073 | - | - | - | - | |
Vervanging N412, Traject 98 | 397 | - | 397 | - | - | 397 | 0 | 397 | - | - | - | - | |
Vervanging Beverweerdsebrug Bunnik | 350 | - | 20 | 8 | - | 12 | 8 | 342 | - | - | - | - | |
Actieplan omgevingslawaai | 3.250 | - | 650 | 155 | - | 495 | 155 | 3.095 | - | - | - | - | |
Rivier Eem, damwanden | 8.054 | 835 | 306 | 430 | - | -124 | 1.265 | 6.789 | 2.251 | 826 | 591 | 835 | |
Bushokjes in gehele provincie | 1.824 | - | 1.824 | 944 | - | 880 | 944 | 880 | - | - | - | - | |
Vaarweg Merwedekanaal | 14.500 | 636 | - | - | - | - | 636 | 13.864 | - | - | -150 | 150 | |
Vervanging wintermachines | 1.400 | - | 1.400 | - | - | 1.400 | 0 | 1.400 | - | - | - | - | |
N199 Zeldertsepoort | - | - | - | 108 | - | -108 | 108 | -108 | - | - | - | - | Ja, zie toelichting |
Subtotaal 5a. Bereikbaarheid (excl. OV) realisatiefase (vaar)wegen | 258.828 | 24.442 | 21.065 | 10.115 | - | 10.950 | 34.557 | 224.271 | 63.394 | 974 | 728 | 61.692 | |
N409 GO + fietsoversk N410 GO + Chicanes | 1.065 | 894 | - | 189 | - | -189 | 1.083 | -18 | 31 | - | 19 | 11 | Ja, zie toelichting |
N204 IJsselveld-aansluiting A12 (corridor) | 3.594 | 2.949 | - | 659 | - | -659 | 3.608 | -14 | 194 | 194 | - | - | Ja, zie toelichting |
Fietsbrug Nigtevecht | 12.219 | 12.425 | - | 266 | - | -266 | 12.691 | -472 | 11.719 | 12.531 | - | -812 | Ja, zie toelichting |
N198 BRAVO 3 A12 Aansluiting Woerden - Waarder | 42.963 | 42.874 | - | 24 | - | -24 | 42.898 | 65 | 24.929 | 24.929 | - | - | |
N226 Aansl A28 Hertekop en Fietstunnel | 6.728 | 6.709 | - | 68 | - | -68 | 6.777 | -49 | 936 | 936 | -45 | 45 | Ja, zie toelichting |
N212 Trajectaanpak | 3.890 | 3.718 | - | 58 | - | -58 | 3.776 | 114 | - | 140 | - | -140 | |
Subtotaal 5a. Bereikbaarheid (excl. OV) reeds opgeleverde projecten | 70.459 | 69.569 | - | 1.264 | - | -1.264 | 70.833 | -374 | 37.808 | 38.730 | -25 | -896 | |
Totaal investeringen met een maatschappelijk nut | 353.311 | 114.885 | 21.065 | 11.426 | - | 9.639 | 126.311 | 227.000 | 101.202 | 39.704 | 703 | 60.795 |
Toelichting op verloopoverzicht ‘investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut’
Bij enkele projecten is er sprake van een bijstelling ten opzichte van een eerder planning- en control document. Dit wordt hier toegelicht.
N201 Bermverharding
Op een aantal wegen is gelijktijdig met asfaltonderhoud ook bermverharding aangebracht om de verkeersveiligheid te vergroten. Door onvoorziene omstandigheden zijn de kosten hoger uitgevallen. Conform de Nota investeren (2017, pagina 15) kan Gedeputeerde Staten in die gevallen besluiten tot het toestaan van hogere lasten. Dat besluit is op 1 december 2020 genomen. Ten opzichte van de Zomernota 2020 is het bruto krediet opgehoogd met € 156.000.
N226 Spoortunnel Maarsbergen
Dit project heeft een totaal budget van € 51,6 mln., met daarin een aandeel van ProRail van € 28,3 mln. en de gemeente Utrechtse Heuvelrug van € 2,5 mln. Via de provinciale administratie worden echter alleen de lasten verantwoord die we als provincie zelf dragen en het aandeel van de gemeente Utrechtse Heuvelrug. Het bruto krediet is om die reden aangepast naar € 23,2 mln. en is daarmee in lijn met onze brief van 1 december 2020 (821B604F ).
De negatieve realisatie in 2020 wordt verklaard vanuit de correctieboeking die is doorgevoerd n.a.v. de constatering die door de SGP-fractie is gedaan. Eén en ander is toegelicht in de notitie van de onafhankelijk accountant PwC, welke ook is behandeld in de Financiële Audit Commissie van 10 februari 2021 (2021AC011-01 ).
N229 Bermverharding
Op een aantal wegen is gelijktijdig met asfaltonderhoud ook bermverharding aangebracht om de verkeersveiligheid te vergroten. Door onvoorziene omstandigheden zijn de kosten hoger uitgevallen. Conform de Nota investeren (2017, pagina 15) kan Gedeputeerde Staten in die gevallen besluiten tot het toestaan van hogere lasten. Dat besluit is op 1 december 2020 genomen. Ten opzichte van de Zomernota 2020 is het bruto krediet opgehoogd met € 250.000.
N405 Maatregelen Kamerik
Op een aantal wegen is gelijktijdig met asfaltonderhoud ook bermverharding aangebracht om de verkeersveiligheid te vergroten. Door onvoorziene omstandigheden zijn de kosten hoger uitgevallen. Conform de Nota investeren (2017, pagina 15) kan Gedeputeerde Staten in die gevallen besluiten tot het toestaan van hogere lasten. Dat besluit is op 1 december 2020 genomen. Ten opzichte van de Zomernota 2020 is het bruto krediet opgehoogd met € 350.000.
Kredietoverschrijdingen
In de gepresenteerde tabel is in de kolom "Restant krediet" zichtbaar dat bij onderstaande projecten sprake is van een negatief resterend krediet. Ofwel, er is sprake van hogere uitgaven dan het totale krediet. De toelichting op deze overschrijding(en) en of dit gevolgen heeft voor de begrotingsrechtmatigheid is toegelicht in de jaarrekening, onderdeel 4.13 Begrotingsrechtmatigheid .
- Vervanging N201, traject Vinkeveen
- N199 Zeldertsepoort
- N409 GO + fietsoversteek N410 GO + Chicanes
- N204 IJsseveld-aansluiting A12 (corridor)
- Fietsbrug Nigtevecht
- N226 Aansluiting A28 Hertekop en Fietstunnel