Bijlagen

Bijlage 1: Verloopoverzicht investeringskredieten

Inleiding
In deze bijlage bij de jaarstukken 2020 wordt inzicht gegeven in het verloop van de investeringskredieten die in eerdere planning- en control producten door Provinciale Staten zijn geautoriseerd. Hiermee geven wij invulling aan hetgeen hierover is opgenomen in onze financiële verordening (artikel 4, lid 5).

Van toepassing zijnde kaders
In de Nota investeren, waarderen en exploiteren (2017) zijn de kaders vastgelegd die van toepassing zijn op investeringskredieten. Dergelijke kredieten zijn investeringsbudgetten die een afwijkend planning- en control regime volgen. De reden hiervoor is dat investeringen veelal jaaroverschrijdend zijn, er sprake is van een andere risico afweging en ze gedurende de investeringsperiode een (beperkte) invloed hebben op de exploitatie.

Een door Provinciale Staten verleend krediet is taakstellend op:

  • Het totaal van de geraamde uitgaven;
  • Het totaal van de geraamde inkomsten;
  • De doelrealisatie (kwalitatief en kwantitatief);
  • Het moment van oplevering;
  • De geraamde exploitatielasten.

Tabellen met verloopoverzichten
In de tabellen op de volgende pagina’s zijn diverse kolommen opgenomen. Om misverstanden te voorkomen lichten we die hieronder kort toe.

  • Toegekend krediet (bruto): de bruto investeringssom van het project, dus vóór aftrek van eventuele bijdrage van derden.
  • Realisatie t/m 2019: de gerealiseerde lasten die betrekking hebben op het project t/m boekjaar 2019.
  • Bijgestelde begroting 2020: de verwachte realisatie in het jaar 2020 op basis van de stand bij de Slotwijziging 2020.
  • Realisatie 2020: de gerealiseerde lasten die in 2020 zijn verantwoord en voldoen aan de kwalificatie van 'investering' (materiële vaste activa) conform de verslaggevingsregels van het BBV.
  • Realisatie (niet mva) 2020: de gerealiseerde lasten die in 2020 zijn verantwoord en niet voldoen aan de kwalificatie van 'investering' (materiële vaste activa).
  • Verschil 2020: dit is berekend op basis van de kolom 'bijgestelde begroting 2020' minus 'realisatie 2020' minus 'realisatie (niet mva) 2020'
  • Totaal realisatie: dit is berekend op basis van de kolommen 'realisatie t/m 2019' plus 'realisatie 2020' plus 'realisatie (niet mva) 2020'
  • Restant krediet: dit betreft de vrije ruimte in het krediet en is berekend op basis van de kolom 'toegekend krediet (buto)' minus 'totaal realisatie'
  • Te realiseren bijdrage derden: het totaal aan geraamde inkomsten van derden.
  • Realisatie bijdrage derden t/m 2019: het totaal aan gerealiseerde bijdragen van derden t/m boekjaar 2019.
  • Realisatie bijdrage derden 2020: de gerealiseerde baten die in het jaar 2020 zijn verantwoord.
  • Nog te realiseren bijdrage derden: dit betreft de nog te verantwoorden bijdrage van derden en is berekend op basis van de kolom 'bijdrage derden' minus 'realisatie bijdrage derden t/m 2019' minus 'realisatie bijdrage derden 2020'
  • Is er sprake van bijstelling t.o.v. een eerder P&C-document?: in sommige gevallen zijn de gepresenteerde cijfers in deze jaarstukken 2020 afwijkend ten opzichte van een eerder planning- en control product. Indien dit het geval is, is dat vermeld en onderaan de tabel verder toegelicht.

Specificatie investeringen met een economisch nut

Toegekend krediet (bruto)

Realisatie t/m 2019

Bijgestelde begroting 2020

Realisatie 2020

Realisatie (niet mva) 2020

Verschil 2020

Totaal realisatie

Restant krediet

Te realiseren bijdrage derden

Realisatie bijdrage derden t/m 2019

Realisatie bijdrage derden 2020

Nog te realiseren bijdrage derden

Is er sprake van bijstelling t.o.v. een eerder P&C-document?

1. Ruimtelijke ontwikkeling

-

Geo-ict

325

308

-

10

-

-10

318

7

-

-

-

-

Afgerond in 2020

5a. Bereikbaarheid (excl. OV)

Provinciaals verkeersmodel

350

166

-

54

-

-54

220

130

-

-

-

-

5b. Bereikbaarheid Openbaar Vervoer

Uithoflijn

488.534

404.604

27.352

11.886

7.244

8.222

423.734

64.800

305.294

275.715

10.992

18.587

Ja, zie toelichting

Vernieuwde regionale tramlijn

186.100

57.175

115.456

86.811

1.364

27.281

145.350

40.750

-

-

-

-

Ja, zie toelichting

Nieuwe Tramremise

62.000

53.271

8.729

6.375

-

2.354

59.646

2.354

21.200

18.000

3.200

-

Busremise incl. busstalling

43.300

11.125

22.207

13.316

-

8.891

24.441

18.859

-

10

-

-10

Vlootoptimalisatie

17.257

-

5.040

5.027

-

13

5.027

12.230

-

-

-

-

Overwegbeveiliging

12.041

7.439

1.973

3.301

-

-1.328

10.740

1.301

-

-

-

-

DRIS haltes

9.502

2.971

1.154

1.067

-

87

4.038

5.464

3.652

2.678

348

626

P&R Breukelen

5.000

-

100

84

-

16

84

4.916

-

-

-

-

Camera's/TFT schermen in Tram

900

599

301

146

-

155

745

155

-

-

-

-

Afgerond in 2020

Zonnepanelen op tramremise

550

-

550

262

-

288

262

288

-

-

-

-

Afgerond in 2020

Bedrijfsvoering (Overhead)

ICT (hardware)

Werkplek laptops

150

-

200

99

-

101

99

51

-

-

-

-

Software

Subsidietool

-

-

-

7

-

-7

7

-7

-

-

-

-

Ja, zie toelichting

Bestuurlijke besluitvorming

-

-

-

282

-

-282

282

-282

-

-

-

-

Ja, zie toelichting

Interne broker

-

-

-

37

-

-37

37

-37

-

-

-

-

Ja, zie toelichting

Business Intelligence Tool

295

-

-

-

-

-

-

295

-

-

-

-

HRM Systeem (Personeelsinformatie + salaris)

1.030

49

450

134

-

316

183

847

-

-

-

-

Document Management Systeem

830

54

-

-

-

-

54

776

-

-

-

-

Internet CMS

739

-

363

737

-

-374

737

2

-

-

-

-

Afgerond in 2020

Intranet CMS

340

-

277

180

-

97

180

160

-

-

-

-

Afgerond in 2020

Elvhis

162

-

110

110

-

-0

110

52

-

-

-

-

Record Management Application (RMA)

803

-

100

72

-

28

72

731

-

-

-

-

Enterprise Search

333

-

60

-

-

60

-

333

-

-

-

-

Document Generator

371

-

60

51

-

9

51

320

-

-

-

-

Provinciehuis

Binnenwandopeningen

175

-

175

-

-

175

-

175

-

-

-

-

Buitenwandopeningen

407

55

352

-

-

352

55

352

-

-

-

-

Centrale elektronische voorzieningen

1.000

628

133

-

-

133

628

372

-

-

-

-

Communicatie

197

-

197

-

-

197

-

197

-

-

-

-

Losse Gebruikersinventaris

458

-

250

-

-

250

-

458

-

-

-

-

Regeling Klimaat en Sanitair

2.200

-

2.200

8

-

2.192

8

2.192

-

-

-

-

Transport

800

-

100

-

-

100

-

800

-

-

-

-

Eerste stappen in verduurzamen provinciaal vastgoed

1.310

98

400

-

-

400

98

1.212

-

-

-

-

Totaal investeringen met een economisch nut

837.459

538.542

188.289

130.055

8.608

49.626

677.205

160.253

330.146

296.403

14.540

19.203

Toelichting op verloopoverzicht ‘investeringen met een economisch nut’
Bij enkele projecten is er sprake van een bijstelling ten opzichte van een eerder planning- en control document. Dit wordt hier toegelicht.

Uithoflijn
De gepresenteerde cijfers in de kolom "Realisatie t/m 2019" zijn aangepast ten opzichte van de cijfers die in de jaarrekening 2019 zijn gepresenteerd. De bijdrage aan de tramremise (NTR) vanuit UHL is uit de realisatie en ontvangsten gehaald omdat deze al verantwoord worden bij de NTR. Daarnaast bleek dit handmatig overzicht in de voorgaande jaarrekening niet juist te zijn opgenomen en onvoldoende rekening gehouden met de werkelijke uitgaven voor 2017 en een aantal correcties 2018 en 2019. De nu gepresenteerde realisatie t/m 2019 van € 404,604 mln. sluit aan op de in onze administratie opgenomen activastaat.

Vernieuwde Regionale Tramlijn
De gepresenteerde cijfers in de kolom "Realisatie t/m 2019" zijn aangepast ten opzichte van de cijfers die in de jaarrekening 2019 zijn gepresenteerd. De oorzaak daarvan is gelegen in afwijking bij de start van het nieuwe financieel systeem en een correctie van € 0,047 mln. in de jaarrekening 2018 welke per abuis niet was gepresenteerd in de realisatiecijfers van 2019 . De nu gepresenteerde realisatie t/m 2019 van € 57,175 mln. sluit aan op de in onze administratie opgenomen activastaat.

Kredietoverschrijdingen
In de gepresenteerde tabel is in de kolom "Restant krediet" zichtbaar dat bij onderstaande projecten sprake is van een negatief resterend krediet. Ofwel, er is sprake van hogere uitgaven dan het totale krediet. De toelichting op deze overschrijding(en) en of dit gevolgen heeft voor de begrotingsrechtmatigheid is toegelicht in de jaarrekening, onderdeel 4.13 Begrotingsrechtmatigheid .

  • Software: Subsidietool
  • Software: Bestuurlijk besluitvorming
  • Software: Interne broker

Specificatie investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut

Toegekend krediet (bruto)

Realisatie t/m 2019

Bijgestelde begroting 2020

Realisatie 2020

Realisatie (niet mva) 2020

Verschil 2020

Totaal realisatie

Restant krediet

Bijdrage derden

Realisatie bijdrage derden t/m 2019

Realisatie bijdrage derden 2020

Nog te realiseren bijdrage derden

Is er sprake van bijstelling t.o.v. een eerder P&C-document?

1. Ruimtelijke ontwikkeling

HvdH - Oostelijke Corrridor

18.733

18.419

-

28

-

-28

18.447

286

-

-

-

-

HvdH - Harlanterrein

2.269

2.254

-

-

-

-

2.254

15

-

-

-

-

HvdH - Kamp van Zeist

3.022

201

-

19

-

-19

220

2.802

-

-

-

-

5a. Bereikbaarheid (excl. OV)

N201 Bermverharding

156

-

-

149

-

-149

149

7

-

-

-

-

Ja, zie toelichting

N210 Bermverharding

72

-

73

73

-

-

73

-1

-

-

-

-

N221 Bermverharding Baarn

170

-

101

15

-

86

15

155

-

-

-

-

N224 Trajectaanpak Renswoude

2.970

486

2.225

2.233

-

-8

2.719

251

119

18

64

37

N224 Rotonde Austerlitzeweg

1.500

-

-

-

-

-

0

1.500

-

-

-

-

N225 Bypass rotonde De Donderberg

514

329

-

31

-

-31

360

154

-

-

-

-

N225 Bermverharding

178

-

178

178

-

-

178

-0

-

-

-

-

N226 Faunapassage

6.150

50

116

47

-

69

97

6.053

-

-

-

-

N226 Spoortunnel Maarsbergen

23.200

6.917

2.500

-2.042

-

4.542

4.875

18.325

2.500

-

-

2.500

Ja, zie toelichting

N226 Bermverharding

534

-

534

274

-

260

274

260

115

-

56

59

N226/N228 OVL Fiets

575

39

536

51

-

485

90

485

-

-

-

-

N227 Faunapassage

4.500

3.805

300

76

-

224

3.881

619

-

-

-

-

N228 Maatregelen Montfoort

2.632

52

400

213

-

187

265

2.367

-

-

-

-

N229 Bermverharding

965

-

615

956

-

-341

956

9

239

-

128

112

Ja, zie toelichting

N233 Rondweg-oost Veenendaal

59.000

83

600

384

-

216

467

58.533

6.250

-

-

6.250

N233 Rijnbrug incl. fietstunnel

95.576

2.318

2.205

472

-

1.733

2.790

92.786

51.794

44

-

51.750

N237 Fietspad Mc Donalds Noord/Zuid

314

173

7

5

-

2

178

136

-

-

-

-

N237 Fietstunnel De Bilt

3.637

3.524

-79

-139

-

60

3.385

252

-

-

-

-

N237 Ecopassage Griftenstein

2.144

194

1.595

1.729

-

-134

1.923

221

39

-

39

-

N402 Rotonde Slootdijk

2.792

390

100

26

-

74

416

2.376

-

-

-

-

N405 Maatregelen Kamerik

587

-

337

389

-

-52

389

198

-

-

-

-

Ja, zie toelichting

N411 Verkeersonveiligheid Bunnik

5.673

4.503

423

258

-

165

4.761

912

87

87

-

-

N412 Bermverharding

89

-

89

4

-

84

4

84

-

-

-

-

N415 Bermverharding

40

-

40

40

-

-

40

-0

-

-

-

-

N417 Trajectaanpak (incl. vervanging)

2.848

108

2.811

1.993

-

818

2.101

747

-

-

-

-

N484 Trajectaanpak

7.800

-

-

148

-

-148

148

7.652

-

-

-

-

Vervanging N201, Traject 11 Vinkeveen

762

-

762

906

-

-144

906

-144

-

-

-

-

Ja, zie toelichting

Vervanging N402, Traject 87 Loenersloot

602

-

-

-

-

-

0

602

-

-

-

-

Vervanging N402, Traject 88 Loenen-Breukelen

3.073

-

-

-

-

-

0

3.073

-

-

-

-

Vervanging N412, Traject 98

397

-

397

-

-

397

0

397

-

-

-

-

Vervanging Beverweerdsebrug Bunnik

350

-

20

8

-

12

8

342

-

-

-

-

Actieplan omgevingslawaai

3.250

-

650

155

-

495

155

3.095

-

-

-

-

Rivier Eem, damwanden

8.054

835

306

430

-

-124

1.265

6.789

2.251

826

591

835

Bushokjes in gehele provincie

1.824

-

1.824

944

-

880

944

880

-

-

-

-

Vaarweg Merwedekanaal

14.500

636

-

-

-

-

636

13.864

-

-

-150

150

Vervanging wintermachines

1.400

-

1.400

-

-

1.400

0

1.400

-

-

-

-

N199 Zeldertsepoort

-

-

-

108

-

-108

108

-108

-

-

-

-

Ja, zie toelichting

Subtotaal 5a. Bereikbaarheid (excl. OV) realisatiefase (vaar)wegen

258.828

24.442

21.065

10.115

-

10.950

34.557

224.271

63.394

974

728

61.692

N409 GO + fietsoversk N410 GO + Chicanes

1.065

894

-

189

-

-189

1.083

-18

31

-

19

11

Ja, zie toelichting

N204 IJsselveld-aansluiting A12 (corridor)

3.594

2.949

-

659

-

-659

3.608

-14

194

194

-

-

Ja, zie toelichting

Fietsbrug Nigtevecht

12.219

12.425

-

266

-

-266

12.691

-472

11.719

12.531

-

-812

Ja, zie toelichting

N198 BRAVO 3 A12 Aansluiting Woerden - Waarder

42.963

42.874

-

24

-

-24

42.898

65

24.929

24.929

-

-

N226 Aansl A28 Hertekop en Fietstunnel

6.728

6.709

-

68

-

-68

6.777

-49

936

936

-45

45

Ja, zie toelichting

N212 Trajectaanpak

3.890

3.718

-

58

-

-58

3.776

114

-

140

-

-140

Subtotaal 5a. Bereikbaarheid (excl. OV) reeds opgeleverde projecten

70.459

69.569

-

1.264

-

-1.264

70.833

-374

37.808

38.730

-25

-896

Totaal investeringen met een maatschappelijk nut

353.311

114.885

21.065

11.426

-

9.639

126.311

227.000

101.202

39.704

703

60.795

Toelichting op verloopoverzicht ‘investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut’
Bij enkele projecten is er sprake van een bijstelling ten opzichte van een eerder planning- en control document. Dit wordt hier toegelicht.

N201 Bermverharding
Op een aantal wegen is gelijktijdig met asfaltonderhoud ook bermverharding aangebracht om de verkeersveiligheid te vergroten. Door onvoorziene omstandigheden zijn de kosten hoger uitgevallen. Conform de Nota investeren (2017, pagina 15) kan Gedeputeerde Staten in die gevallen besluiten tot het toestaan van hogere lasten. Dat besluit is op 1 december 2020 genomen. Ten opzichte van de Zomernota 2020 is het bruto krediet opgehoogd met € 156.000.

N226 Spoortunnel Maarsbergen
Dit project heeft een totaal budget van € 51,6 mln., met daarin een aandeel van ProRail van € 28,3 mln. en de gemeente Utrechtse Heuvelrug van € 2,5 mln. Via de provinciale administratie worden echter alleen de lasten verantwoord die we als provincie zelf dragen en het aandeel van de gemeente Utrechtse Heuvelrug. Het bruto krediet is om die reden aangepast naar € 23,2 mln. en is daarmee in lijn met onze brief van 1 december 2020 (821B604F ).
De negatieve realisatie in 2020 wordt verklaard vanuit de correctieboeking die is doorgevoerd n.a.v. de constatering die door de SGP-fractie is gedaan. Eén en ander is toegelicht in de notitie van de onafhankelijk accountant PwC, welke ook is behandeld in de Financiële Audit Commissie van 10 februari 2021 (2021AC011-01 ).

N229 Bermverharding
Op een aantal wegen is gelijktijdig met asfaltonderhoud ook bermverharding aangebracht om de verkeersveiligheid te vergroten. Door onvoorziene omstandigheden zijn de kosten hoger uitgevallen. Conform de Nota investeren (2017, pagina 15) kan Gedeputeerde Staten in die gevallen besluiten tot het toestaan van hogere lasten. Dat besluit is op 1 december 2020 genomen. Ten opzichte van de Zomernota 2020 is het bruto krediet opgehoogd met € 250.000.

N405 Maatregelen Kamerik
Op een aantal wegen is gelijktijdig met asfaltonderhoud ook bermverharding aangebracht om de verkeersveiligheid te vergroten. Door onvoorziene omstandigheden zijn de kosten hoger uitgevallen. Conform de Nota investeren (2017, pagina 15) kan Gedeputeerde Staten in die gevallen besluiten tot het toestaan van hogere lasten. Dat besluit is op 1 december 2020 genomen. Ten opzichte van de Zomernota 2020 is het bruto krediet opgehoogd met € 350.000.

Kredietoverschrijdingen
In de gepresenteerde tabel is in de kolom "Restant krediet" zichtbaar dat bij onderstaande projecten sprake is van een negatief resterend krediet. Ofwel, er is sprake van hogere uitgaven dan het totale krediet. De toelichting op deze overschrijding(en) en of dit gevolgen heeft voor de begrotingsrechtmatigheid is toegelicht in de jaarrekening, onderdeel 4.13 Begrotingsrechtmatigheid .

  • Vervanging N201, traject Vinkeveen
  • N199 Zeldertsepoort
  • N409 GO + fietsoversteek N410 GO + Chicanes
  • N204 IJsseveld-aansluiting A12 (corridor)
  • Fietsbrug Nigtevecht
  • N226 Aansluiting A28 Hertekop en Fietstunnel
Deze pagina is gebouwd op 06/01/2021 13:15:46 met de export van 06/01/2021 13:04:33