1.4.5 | Verbeteren samenwerking met Rijk |
---|---|
Toelichting op meerjarendoel | |
In 2020 hebben we als provincie Utrecht nauw samen opgetrokken met het Rijk en andere overheden. Dat deden we in de voorbereiding op de inwerkingtreding van de Omgevingswet.. Via het IPO werkten we samen aan samenwerkingsafspraken voor de NOVI (Nationale Omgevingsvisie). Ook werkten we aan de Omgevingsagenda landsdeel Noordwest. Ook is via het IPO veel inbreng geleverd voor de laatste aanvullingswetten (onderdeel van de Omgevingswet). In de regio hebben we intensief samengewerkt met gemeenten, waterschappen en Omgevingsdiensten. Om ons zo gezamenlijk voor te bereiden op de komst van de Omgevingswet. Centraal in die samenwerking staat het inrichten van werkwijzen en werkprocessen om te kunnen optreden als één overheid. |
Beoogd resultaat 2020 | Status | Toelichting | |
• | In de Utrechtse regio zijn minimaal 3 bijeenkomsten gehouden over de Omgevingswet voor ambtenaren, bestuurders en/of volksvertegenwoordigers van Utrechtse ketenpartners en samenwerkingsafspraken maken ten behoeve van de invoering van de wet. | We hebben drie regionale samenwerkingsbijeenkomsten gehouden met ketenpartners. Die bijeenkomsten richtten zich steeds meer op de praktische samenwerking bij uitvoering van de Omgevingswet. Daarbij maken we werkafspraken. Bijvoorbeeld over het samenwerkingsproces bij meervoudige vergunningen met verdeelde bevoegdheden. Daarnaast over de intake van complexe vergunningen bij gemeenten waar ook provinciale belangen meespelen (“Omgevingstafels”). Ook over de vormgeving van het omgevingsplan bij complexe gebiedsopgaven met vele onzekerheden. Het samenwerkingsproject Meervoudige vergunningen is zelfs genomineerd voor de AandeSlag trofee van het landelijk bureau Aan de slag met de Omgevingswet. | |
• | In samenwerking met haar regionale partners levert de provincie Utrecht proactief input voor de Nationale Omgevingsvisie (NOVI). Het resultaat is dat het Groene Hart en de stadszone Utrecht zuidoost en de definitieve NOVI de status van NOVI-gebied heeft gekregen en dat de belangen vanuit Utrecht duidelijk doorklinken in de Omgevingsagenda landsdeel Noordwest. Daarnaast wordt tussen Rijk en de koepels een bestuursakkoord NOVI opgesteld, waaraan de provincie Utrecht via het IPO inbreng levert. Zie ook paragraaf 1.1.3. | Met het Ontwikkelperspectief Utrecht Nabij is in november 2020 een belangrijke Utrechtse bouwsteen voor de Omgevingsagenda landsdeel Noordwest gereed gekomen. Rijk en partijen in landsdeel Noordwest hebben afgesproken dat de totale Omgevingsagenda in principe in het BO MIRT van najaar 2021 zal worden vastgesteld. Het Rijk heeft Het Groene Hart in de definitieve NOVI (september 2020) aangewezen als (voorlopig) NOVI-gebied. Voor het gebied stadszone Utrecht zuidoost loopt met het programma U Ned in feite al een dergelijke aanpak. Het is daarmee een NOVI-gebied "avant la lettre", aldus het Rijk. Rijk, IPO, VNG en UvW hebben gewerkt aan de opstelling van samenwerkingsafspraken (voorheen Bestuursakkoord) NOVI. Provincie Utrecht, regio en gemeente Amersfoort hebben een succesvolle lobby richting de Tweede Kamer en de minister van BZK gevoerd om regio Amersfoort aan te laten sluiten op de Woondeal regio Utrecht. Ook is in het BO MIRT najaar 2020 afgesproken dat het Rijk aan het Ontwikkelbeeld 2030-2040 regio Amersfoort gaat deelnemen via een klankbordgroep. | |
• | Er zijn alerte reacties (samen met de IPO-partners) op de laatste voorstellen voor (aanpassing van) wetgeving, zoals de Omgevingsregeling en de aanvullingsregelingen geluid, bodem en natuur waarvoor de consultatie nog loopt tot in 2020. | Wij hebben veel ambtelijke inbreng geleverd bij de voorbereiding van IPO-standpunten bij de laatste wetgevingsbesluiten. Die betroffen met name de aanvullingssporen, zoals die voor geluid. Het spoor geluid bleek nog behoorlijk taai, omdat het onderwerp een specifieke benadering van de normstelling vraagt die slechts met de nodige creativiteit in het stelsel van de Omgevingswet past. | |
• | Er is deelgenomen aan 2 à 3 experimenten voor het testen van de uitvoerbaarheid van wet- en regelgeving. | Zie bovengenoemd item over bijeenkomsten. Daarnaast leveren wij een grote bijdrage aan het testen van de eerste versies van het DSO (loket; publicatievoorziening) dat essentieel is voor uitvoering van de wet (zie spoor DSO). | |