1.4.4 | Aanpassen werkwijze voor Omgevingswet |
---|---|
Toelichting op meerjarendoel | |
Door de Omgevingswet krijgen inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties meer ruimte om met eigen initiatieven te komen. Ontwikkelingen kunnen echter op gespannen voet staan met elkaar of met de Utrechtse kwaliteiten. We moeten daarom zoeken naar de juiste balans. Aan de ene kant willen we meebewegen met de wensen en initiatieven uit de maatschappij. Aan de andere kant willen we kwaliteiten in de leefomgeving beschermen en versterken. De Omgevingswet vraagt om een andere manier van werken. Namelijk meer integraal, van buiten naar binnen, één overheid en participatie. We willen de bewustwording van de omvang van deze transitieopgave onder de Omgevingswet vergroten. In 2020 hebben we daar dan ook voornamelijk op gestuurd. We hebben diverse instrumenten ontwikkeld om het integraal werken te bevorderen. Daarbij staat leren door te doen centraal. Zoals de BUIT, Beleid en Uitvoering Integratie Tafel. Dat is een methode om in een vroeg stadium van het opzetten van een beleid- of uitvoeringsprogramma te inventariseren wat het ‘speelveld’ is. Zo kunnen we komen tot programma´s die Omgevingswetproof zijn. Daarnaast hebben we een opleiding (e-learning tool) ingekocht en aangeboden aan ambtenaren van de provincie. We hebben diverse sessies gehouden met personeel en management om bewustwording van de transitieopgave te vergroten. Ook hebben we een gezamenlijk traject gestart met de Utrechtse Personeelsplanning voor ontwikkeling van competenties van personeel. En we hebben onderzoek gedaan naar de ervaringen van mede-overheden met de samenwerking met onze provincie. Vanwege de nauwe samenhang hebben we aanhaking gezocht met een aantal andere programma’s en ontwikkelingen. Bijvoorbeeld de programma´s Sterk Utrechts Bestuur en Participatie en de organisatieontwikkeling. Daarnaast hebben we een start gemaakt met het komen tot werkprocessen die passen bij de Omgevingswet. Die werkprocessen moeten de nieuwe manier van werken ondersteunen. |
Beoogd resultaat 2020 | Status | Toelichting | |
• | De ca. 8-10 werkprocessen die het meest veranderen als gevolg van de OW zijn voor 2021 op een eenduidige manier ingericht of gewijzigd. | Corona maakte 2020 een jaar waarin iedereen heel erg gericht was op eigen organisaties / teams / werkzaamheden. Hierdoor en door verminderde urgentie door uitstel van de inwerkingtreding van de Omgevingswet, zijn de werkprocessen nog niet definitief ingericht en geïmplementeerd. We hebben een start gemaakt met het wijzigen van de diverse werkprocessen. We hebben daartoe diverse bijeenkomsten en verkenningen georganiseerd om meer inzicht te krijgen in welke wijzigingen er doorgevoerd moeten worden in de werkprocessen. | |
• | In de Omgevingswetkoffer staan de hulpmiddelen waarmee de organisatie voorbereid kan worden op de implementatie van de wet. Zo wordt een e-learningstool aangeboden die in samenhang met workshops, kennis vergroot en inzicht en bewustwording van de Omgevingswet bevordert. | De omgevingswetkoffer hebben we ontwikkeld. Hij is beschikbaar voor alle medewerkers van de Provincie. Met de PRIP (Provinciaal Initiatieven Platform) en de BUIT (Beleid en Uitvoering Integratie Tafel) hebben we 2 concrete nieuwe manieren van werken geïntroduceerd. Deze initiatieven stimuleren leren door doen en dragen bij aan meer integraal werken intern en met externe partners. | |
• | Er zijn (in samenwerking met onze ketenpartners) minimaal 4 trainingen georganiseerd voor kennisoverdracht en het ervarend leren gericht op het aanpassen van werkprocessen en/of houding en gedrag. | Met een aantal interne teams hebben we gesproken over de impact van de Omgevingswet voor hun werk. Daarnaast hebben we een aantal sessies georganiseerd met diverse managementteams over de impact van de omgevingsvisie op de programma’s binnen de provincie. Ook organiseerden we sessies over de veranderopgave die nodig is om in de geest van de Omgevingswet te werken. Daarnaast hebben we ook al met een aantal teams gesproken over de impact van de Omgevingswet op hun werk. | |