Programma 4b. Energietransitie

Beleidsdoelen

4b.1.3

Besparen energie door maatschappelijke instellingen

Toelichting op meerjarendoel

We willen de provinciebrede aanpak ‘duurzame zorg’ verder ontwikkelen en uitbreiden naar andere maatschappelijke sectoren zoals onderwijs, sport en cultuur. Daarom hebben we in 2020 een inventarisatie uitgevoerd onder gemeenten, andere provincies en landelijke en regionale initiatieven. Daarnaast is voor de aanpak duurzame zorg ook een onderzoek gedaan naar de effecten van deze aanpak op CO2-reductie. Naar aanleiding daarvan is besloten om de aanpak Duurzame Zorg te verlengen.
Er is een aanpak Duurzame scholen opgestart waarbij schoolbesturen ondersteund worden bij het vraagstuk om zonnepanelen op hun daken te plaatsen. Zij krijgen daarbij ook een energiebesparingsadvies. Voor culturele organisaties is een voorstel
ontwikkeld gebaseerd op de aanpak Duurzame zorg. Zo kunnen we culturele instellingen in een gezamenlijk traject ondersteunen bij hun verduurzamingsopgave. Voor de sportverenigingen is er de mogelijkheid om deel te nemen aan het ondersteuningstraject van NOC*NSF. Voor sporthallen en zwembaden worden andere ondersteuningsmogelijkheden onderzocht.
Zie ook https://www.provincie-utrecht.nl/actueel/nieuws/zonnepanelen-op-dak-obs-de-horn-met-hulp-van-schooldakcoach

Voor samenwerkingsverbanden van organisaties in de zorg, sport, cultuur en onderwijs is het nu mogelijk om via de provinciale regeling voor energietransitie subsidie aan te vragen voor verduurzaming van hun bedrijfsvoering.

Beoogd resultaat 2020

Toelichting

De ondersteuning van zorgorganisaties is in 2020 uitgebreid naar 10 nieuwe zorginstellingen.

Er worden nu 24 zorginstellingen ondersteund in 14 gemeenten met hun verduurzamingsopgave.

Ondersteuning van andere maatschappelijke organisaties is onderzocht en gestart.

Er is een aanpak Duurzame Scholen gestart, waarin 130 schoolbesturen zijn benaderd over zonnepanelen en energiebesparing. 37 besturen zijn begeleid bij de besluitvorming om zonnepanelen te gaan plaatsen. Bij 10 scholen zijn er zonnepanelen gerealiseerd.  Een verduurzamingstraject voor theaters, poppodia en musea start in 2021. Sportverenigingen worden actief doorverwezen naar het ondersteuningstraject van NOC*NSF. Voor de verduurzaming van sporthallen en zwembaden wordt nader onderzoek verricht. Er is succesvol een budget van € 2 miljoen aangevraagd bij het Rijk voor de inrichting van een ontzorgingsprogramma. Binnen dit programma kunnen kleine gemeenten, zorginstellingen, eerstelijnspraktijken, PO en VO schoolbesturen, culturele ANBI’s, zelfstandige sportbedrijven en ontmoetingscentra ondersteund worden bij het verduurzamen van hun vastgoed in eigendom.