Programma 4b. Energietransitie

4b.1.2

Besparen energie door bedrijven

Toelichting op meerjarendoel

Bij de RUD is een project 'stimulerend toezicht' uitgevoerd waarbij medewerkers zijn opgeleid tot energietoezichthouders zodat alle beoogde controles in 2020 en 2021 kunnen worden uitgevoerd. Stimulerend toezicht maakt nu onderdeel uit van de dienstverlening van de RUD voor provincie en gemeenten. Ook de ODRU is ondersteund bij het uitvoeren van energiecontroles. Door subsidie beschikbaar te stellen zijn gemeenten gestimuleerd om het aantal controles op te voeren van 70 controles in 2020 tot 100 controles in 2021. Via de provinciale subsidieregeling voor energietransitie kunnen ook samenwerkingsprojecten van gemeenten en ondernemers(verenigingen) gericht op verduurzaming van de bedrijfsvoering ondersteund worden.

Er is een inventarisatie uitgevoerd bij de Utrechtse gemeenten naar het beleid op gebied van energietoezicht en handhaving. Op basis van de uitkomsten wordt de ontwikkeling van de dienstverlening van de omgevingsdiensten verder vormgegeven en wordt gewerkt aan uniformering van energietoezicht- en handhavingsbeleid.

Beoogd resultaat 2020

Toelichting

RUD en ODRU voeren in opdracht van provincie en gemeenten handhaving uit op regelgeving rondom duurzaamheid en energiebesparing.

In 2020 is bij de RUD door middel van een energiepilot het toezicht op energiebesparing verder ontwikkeld. Toezichthouders zijn bijgeschoold en worden ondersteund door een tool om stimulerend toezicht uit te kunnen voeren. In de pilot zijn 15 energiecontroles uitgevoerd waarbij toezichthouders begeleid zijn door een externe partij. ODRU richt zich bij het handhaven van de energiebesparingsplicht voornamelijk op de achterblijvers van de informatieplicht als indicator voor bedrijven waar integrale milieucontroles uitgevoerd moeten worden.

Bedrijven in de Provincie Utrecht hebben gemakkelijk toegang tot advies om hun bedrijfsvoering te verduurzamen en energie te besparen

Bedrijven kunnen collectief subsidie aanvragen via de uitvoeringsverordening subsidie energietransitie. Zo kunnen ze geadviseerd worden bij de verduurzaming van hun panden. Om dit bekend te maken, is onder andere een infographic gemaakt waarin deze en andere ondersteuningsmogelijkheden overzichtelijk zijn weergegeven.