3.4.4 | Beperken overlast vliegverkeer |
---|---|
Toelichting op meerjarendoel | |
Overvliegend vliegverkeer: Lobby richt zich met name op de inhoud van de rijksdocumenten Luchtvaartnota en de Luchtruimherziening. |
Beoogd resultaat 2020 | Status | Toelichting | |
• | Er is een actieve lobby “overvliegend vliegverkeer zo hoog mogelijke aan- en uitvliegroutes” | De lobby heeft zich dit jaar voornamelijk gericht op de inhoud van de Luchtvaartnota en de Luchtruimherziening. In deze twee documenten wordt het rijksbeleid voor luchtvaart voor de komende jaren vastgelegd. In de overleggen met de minister van Infrastructuur en Milieu is de problematiek van de verder van Schiphol gelegen gebieden aan de orde gesteld. Daarnaast is in de consultatiereactie op de Luchtvaartnota ook specifiek aandacht gevraagd voor de beoordelingssystematiek van de verder weg gelegen gebieden en het overvliegen van stilte- en grootschalige recreatiegebieden. Dat hebben we gedaan in overleg met de betrokken Utrechtse gemeenten. | |
• | Start en landingen: alleen op locaties waar de hinder voor omwonenden en natuur zo klein mogelijk is. | Bij het beoordelen van de start en landing van de "kleine luchtvaart" zijn de beleidsregels voor tijdelijk en uitzonderlijk gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen provincie Utrecht gehanteerd. Dit betekent onder andere dat start- en landing in stiltegebieden en Natura 2000 gebieden niet toegestaan is. | |