In 2020 was in onderhoud:
Asset | Specificatie | Aantal |
---|---|---|
Verhardingen |
| Ca. 660 km |
Kunstwerken |
| 302 stuk |
Groen |
| 4.460.000 m2 |
Wegmeubilair |
| 17.000 stuk |
Verkeersmanagementsystemen |
| 107 stuk |
Openbare verlichting |
| 10.460 stuk |
Wat hebben we bereikt?
- Het onderhoud van provinciale wegen bevat het onderhoud aan verharding, kunstwerken, wegmeubilair, verkeersregelinstallaties en verkeersmanagement, wegmeubilair, wegverlichting en groenbeheer. De kaders hiervoor (areaal, doelstellingen, gemiddelde kosten) zijn vastgelegd in de Nota Kapitaalgoederen Mobiliteit 2018, die PS in mei 2018 heeft vastgesteld. Het streven is dat de wegen duurzaam veilig zijn en dat de doorstroming wordt bevorderd. Naast bereikbaarheid zorgt de provincie bij het beheer en onderhoud ook voor een leefbare omgeving met aspecten als milieu en duurzaamheid. Voor alle kapitaalgoederen gerelateerd aan wegen, geldt dat het beheer gemiddeld plaatsvindt op kwaliteitsniveau B uit de CROW systematiek. Het gaat om sober, duurzaam en doelmatig onderhoud.
- Door slim plannen en bundelen van de onderhoudswerkzaamheden voeren we alle onderhoud- en verbetermaatregelen aan assets zoveel mogelijk integraal uit tijdens één onderhoudsmoment. Het uitgangspunt is dat we de hinder voor de weggebruiker zoveel mogelijk beperken. Dat heeft geleid tot verbetering van de kwaliteit van de wegen, de doorstroming en de verkeersveiligheid.
- De afgesproken kwaliteitsniveaus zijn gerealiseerd. De provinciale wegen voldoen 95% aan kwaliteitsniveau B volgens CROW-beheersystematiek. En 100% van de provinciale kunstwerken voldoet tenminste aan conditieniveau 3 “Norm NEN 2767-4”.
Wat hebben we gedaan?
Verharding
De in het uitvoeringsplan 2020 geplande onderhoudswerkzaamheden aan de asset-verhardingen zijn voor 90% uitgevoerd. Het gaat om totaal 22 km van de provinciale wegen N403, N201, N224, N199, N229, N405, N417, N484 en N226. Tien procent is niet uitgevoerd. Het betreft 0,7 km van de N412 Universiteitsweg, 1,2 km van de N226 tussen A12 en de Maarnse Grindweg en 0,3 km van de N229 ter hoogte van Werkhoven. Voor de N412 had dit met name te maken met de complexiteit van de verkeersvoorzieningen in verband met de bereikbaarheid van het nabij gelegen UMC Utrecht. Op de N226 is op dit wegvak de kruising van een ecoduct gepland., Het beste is om de werkzaamheden in 2022 zoveel mogelijk te combineren omdat de weg over een deel verlaagd moet worden. Op het gedeelte van de N229 ter hoogte van Werkhoven was het te laat in het seizoen om nog geluid reducerend asfalt aan te leggen wat erg gevoelig is voor lage temperaturen.
Kunstwerken
- In 2020 heeft de vijfjaarlijkse technische inspectie plaatsgevonden. We hebben geen grote gebreken geconstateerd. Herstel- en onderhoudsmaatregelen voor de komende 10 jaar zijn inzichtelijk gemaakt.
- In 2020 zijn we gestart met het opnieuw verzinken van bestaande geleiderail en deze te hergebruiken bij vervangingen. Dit is een aantoonbaar duurzame werkwijze en kostenneutraal ten opzichte van nieuwe geleiderail. In 2021 wordt hier vervolg aan gegeven.
- In 2019 zijn we gestart met het aanpassen van de beweegbare bruggen voor een nieuwe bediencentrale. De werkzaamheden zijn in 2020 afgerond.
- In 2020 zijn diverse kleine onderhoudsmaatregelen uitgevoerd op basis van inspectieresultaten. Deze onderhoudsmaatregelen zijn gebundeld in één bestek, separaat uitgevoerd als dit praktischer is, of gecombineerd met groot onderhoud van een andere asset.
- In 2020 is gestart met het vervangen van de Beverweerdse brug. Deze brug bleek een monumentale status te hebben die vooraf niet bekend was. Door deze status wordt het vervangen gecompliceerder, duurder en neemt meer tijd in beslag. In 2020 zijn we begonnen met de voorbereiding. De vervanging vindt in 2021 plaats .
Wegmeubilair
Het areaal van het wegmeubilair kent een zeer grote verscheidenheid. Het betreft onder andere ruim 3.700 hectometerborden, 17.000 verkeersborden, ca 200 ABRI’s en meer dan 1.200 bebakeningszuilen. Voor de diverse onderdelen gelden evenzovele normen waaraan het beheer moet voldoen, zoals de RVV 1990, de BABW, CROW 323 en de NEN 2767. Door regelmatige inspectie (zelfs wekelijks) is het meubilair gecheckt op de onderhoudsstaat. Als de veiligheid en functionaliteit in het geding komt nemen we direct actie.
In 2020 is de vervanging van de abri’s langs provinciale wegen aanbesteed. In het laatste kwartaal van 2020 is inmiddels 2/3 van de abri’s vervangen voor een duurzaam nieuw model dat weer 20 jaar mee kan. Resterende werkzaamheden worden in 2021 afgerond.
Verkeersinstallaties
- De ruim 130 verkeersregel- en verkeersmanagement installaties spelen een belangrijke rol bij de veiligheid van de verkeersafwikkeling en bij het bevorderen van doorstroming van het verkeer. Er staan op dit moment 19 iVRI’s (intelligente verkeersregelinstallatie) op provinciale wegen. De eerste evaluaties tonen aan dat de iVRI een meerwaarde heeft op het gebied van doelgericht sturen. We zien geen belemmeringen om door te gaan met de uitrol van iVRI’s.
- De verkeerslichten van verschillende gemeenten zijn evenals die van provincie gekoppeld aan de, Verkeersregelinstallatie-Beheer Centrale (VRI-BC) waar vanuit we de werking van de verkeerslichten kunnen monitoren. Het Netwerk Management Systeem (NMS) wordt gebruikt voor het uitvoeren van regelscenario’s in het regionale netwerk. Op deze manier bevorderen we de verkeersveiligheid en doorstroming bij evenementen, werkzaamheden en incidenten. Deze scenario’s worden vastgelegd door de regiopartners. Het onderhoud en contractmanagement van deze systemen ligt bij de provincie Utrecht.
- Voor de installaties buiten op straat is het dagelijks storingsbeheer, regulier onderhoud en vervanging van onderdelen ondergebracht in een integraal prestatie contract (IPC). In samenwerking met de gemeentes Utrecht, Woerden en Houten. Het fatale storingsbeheer en regulier onderhoud zijn in 2020 effectief uitgevoerd.
- De onderhoudsprojecten voor vervangingen binnen het variabel onderhoud in 2020 hebben helaas vertraging opgelopen wegens onvoldoende sturing op het IPC en onvoldoende ervaring bij de opdrachtnemer. Deze achterstand zal in 2021 worden weggewerkt.
Wegverlichting
- Leidend principe voor het beheer van wegverlichting is donker waar het kan, licht waar nodig. Dit sluit aan op actuele inzichten, richtlijnen en technische ontwikkelingen (waaronder ledverlichting). Hiermee wordt aangesloten op doelen met betrekking tot de energietransitie en duurzaamheid binnen de randvoorwaarden voor veiligheid van de verkeersafwikkeling, de sociale veiligheid op wegen en fietspaden en de doorstroming van het verkeer. Momenteel beheren we ruim 10.000 armaturen, zo’n 1.400 verlichte bewegwijzeringsvlaggen en 153 (schakel)verdeelkasten. Speciale aandacht is er voor de van diverse gemeenten overgenomen lichtmasten. Deze zijn verouderd en worden gedurende de komende jaren vervangen.
- De provincie Utrecht heeft het onderhoud van de openbare verlichting ook ondergebracht in het IPC (Integraal prestatie contract). Dit heeft als doel de verkeershinder te verminderen en daarmee de doorstroming en (sociale) veiligheid te optimaliseren. Het storingsbeheer en regulier onderhoud zijn in 2020 effectief uitgevoerd. De geplande vervangingen en groot onderhoud in 2020 zijn grotendeels niet gerealiseerd wegens onvoldoende sturing op het IPC en onvoldoende ervaring bij de opdrachtnemer. Deze achterstand zal in 2021 worden weggewerkt.
Groen
- Het groenbeheer langs de provinciale wegen kent omvangrijke onderdelen. Zo beheren we ca. 450 hectare gras, 206 km sloten, 57 km hagen en circa 60.000 bomen, waarvan 40.000 direct langs onze wegen . De provincie Utrecht past zoveel mogelijk ecologisch bermbeheer op basis van de nieuwe Kleurkeur methode toe langs haar wegen en streeft naar meer biodiversiteit. Het hanteren van de gedragscode infrastructuur resulteert in het tijdig rekening houden met de aanwezige flora en fauna. Bij het groenonderhoud mag de (verkeers)veiligheid en de doorstroming van het verkeer niet in het geding komen.
De provincie streeft tevens naar een duurzaam bomen en beplantingsbestand langs de provinciale wegen. Meer diversiteit in soorten maakt het bomenbestand beter weerbaar tegen ziekten en plagen. Het beheer is een koppeling van de verkeersveiligheid, ecologie en het landschap. - Het vast onderhoud aan het groen voert een marktpartij uit. Het gaat om het maaien van bermen, het uitmaaien van sloten en het knippen van hagen. Jaarlijks wordt voor 1/3 deel van het bomenbestand direct langs onze wegen een veiligheidscontrole uitgevoerd en worden de bomen onderhouden (snoei/vervanging e.d.). Daarnaast wordt aan plaagbestrijding gedaan en worden bermsloten gebaggerd. Ook in 2020 ging extra aandacht uit naar de gevolgen van de essentaksterfte en de grote plaagdruk van de eikenprocessierups. In 2020 is ook extra ingezet op het bestrijden van de Japanse duizendknoop. Bij het groenonderhoud komt gemiddeld ruim 7.000 ton maaisel vrij, wat duurzaam wordt verwerkt. Het vrijkomende gras wordt verwerkt volgens de bokashi-methode. Dit is een fermenteringsproces waarbij geen C02 vrij komt.
Wat heeft het gekost
Omschrijving | Vast onderhoud | variabel onderhoud | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting | Rekening | Verschil | Begroting | Rekening | Verschil | ||
Verhardingen | 723.000 | 666.511 | 56.489 | 9.327.000 | 7.025.312 | 2.301.688 | |
Wegmeubilair | 224.000 | 153.005 | 70.995 | 365.000 | 256.878 | 108.122 | |
Kunstwerken | 676.000 | 588.622 | 87.378 | 4.209.000 | 3.011.228 | 1.197.772 | |
Groen | 1.520.000 | 1.162.750 | 357.250 | 970.000 | 335.389 | 634.611 | |
Openbare verlichting | 1.197.000 | 1.059.511 | 137.489 | 1.186.500 | 155.791 | 1.030.709 | |
Verkeersman./VRI's | 1.458.000 | 1.306.859 | 151.141 | 1.500.500 | 289.137 | 1.211.363 | |
Algemeen | 307.000 | 311.023 | -4.023 | 2.113.000 | 1.177.389 | 935.611 | |
Totaal | 6.105.000 | 5.248.281 | 856.719 | 19.671.000 | 12.251.125 | 7.419.875 |
Toelichting:
Vast onderhoud
Het vaste onderhoud aan de kapitaalgoederen kent de onderverdeling wegen en vaarwegen. Het betreft jaarlijks onderhoud met een continue kostenlast.
Wegen Vast onderhoud
De lasten voor het vaste onderhoud aan de Provinciale Wegen waren in 2020 begroot € 6,1 mln. en er is € 5,3 mln. besteed. Het verschil van circa € 0,9 mln. wordt enerzijds verklaard doordat de prijzen voor de contracten voor het groenbeheer (maaien) lager dan geraamd zijn.
Daarnaast zijn de geplande vervangingen en groot onderhoud bij openbare verlichting grotendeels niet gerealiseerd wegens onvoldoende sturing op het Integrale Prestatie Contract (IPC) voor het beheer, onderhoud en de vervanging van verkeersregelinstallaties en verlichting.
Wegen Variabel onderhoud
In 2020 was voor het variabel onderhoud aan € 19,7 mln. lasten begroot en is er € 12,2 mln besteed.
De lagere lasten van ca. € 7,4 mln. kent verschillende oorzaken. Zo is bij de verhardingen een aantal projecten doorgeschoven naar 2021 als gevolg van de PFAS problematiek. Bij kunstwerken is er sprake geweest van een aanbestedingsvoordeel. De geplande vervangingen en groot onderhoud bij openbare verlichting zijn grotendeels niet gerealiseerd wegens onvoldoende sturing op het Integrale Prestatie Contract (IPC) voor het beheer, onderhoud en de vervanging van verkeersregelinstallaties en verlichting. Daarnaast is minder uitgegeven aan gladheidsbestrijding vanwege de weersgesteldheid.