In 2020 waren de volgende assets in beheer en onderhoud:
Traminfrastructuur | Aantal |
---|---|
Kunstwerken | 1 brug, 1 tunnel en 12 overige kunstwerken |
Spoor | 74 km trambaan, 75 wissels, beveiliging en 110 overwegen/-paden |
Energievoorziening | 74 km rijdraad, 1455 masten en 13 onderstations |
Opstelterreinen | Emplacement remise Nieuwegein en opstelterrein P+R Science Park |
Overige infrastructuur | Gecombineerde tram-/busbanen Jaarbeurszijde-UCC en Science Park |
Materieel | Aantal |
---|---|
SIG trams | 24 (tot medio 2020) |
CAF trams 33 meter | 27 |
CAF trams 41 meter | 18 (instroom) |
Dienstvoertuigen | 4 |
Haltes en gebouwen | Aantal |
---|---|
Tramhaltes | 32 (in 2 richtingen) |
Bushaltes | 3 (in 2 richtingen) |
Tramremise | 1 |
Busremise/-stalling | 2 (in aanbouw) |
Chauffeursverblijven | 3 |
Telematicavoorzieningen | Aantal |
---|---|
DRIS systeem | 600 displays |
Camera's | 180 |
Kaart verkoop automaten | 68 |
SOS palen | 2 (UCC) |
Operationeel Controle Centrum (OCC) | 1 |
Netwerk en verbindingen | 60 km glasvezelkabel, 250 simkaarten |
Schakeling | 91 schakelkasten, switches en technische ruimtes |
Servers | 11 |
Software | Diverse applicaties |
Bedienbare poorten | 9 |
Wat hebben we bereikt?
- Het openbaar vervoer is van groot belang voor de bereikbaarheid van onze provincie. De belangrijkste openbaar vervoer assets die de provincie in eigendom heeft zijn de trambaan met bijbehorende haltes. Het trammaterieel, de remise, DRIS-voorzieningen en het Operationeel Controle Centrum waarvandaan het tram- en busverkeer wordt aangestuurd. Het beheer en onderhoud van deze assets vindt plaats volgens de Nota Kapitaalgoederen Mobiliteit 2018. Voor het tramsysteem geldt de Wet lokaal spoor (Wls) als wettelijk kader. De rolverdeling, activiteiten en te realiseren Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) zijn vastgelegd in de Beheervisie Tramsysteem 2020-2024. Deze heeft GS op 24 maart 2020 vastgesteld. Met het beheer en onderhoud is in 2020 invulling gegeven aan de KPI’s met betrekking tot veiligheid, de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de infrastructuur en trams. En kwaliteitsaspecten zoals de reinheid van materieel/haltes en beschikbaarheid van dynamische reisinformatie op de haltes.
- Het uitgevoerde beheer en onderhoud van de assets is risico-gestuurd. Dat wil zeggen dat onderhoudsmaatregelen worden bepaald op basis van het zorgvuldig afwegen van prestaties, risico’s en kosten. De onderhoudsstaat van de assets wordt bepaald op basis van inspecties, uitgevoerd door eigen personeel en externe deskundigen. Op basis van een risicoanalyse wordt een beheerstrategie bepaald en worden onderhoudsmaatregelen geprogrammeerd om de prestaties te borgen en de risico’s te beheersen. Voor 2020 geldt als bijzonderheid dat het tramsysteem voor een deel nog erg nieuw is. De exploitatie van de Uithoflijn is in december 2019 opgestart. In 2020 dateerden diverse assets van de Sneltram Utrecht - Nieuwegein – IJsselstein (SUNIJ-lijn) uit de 80-er jaren en waren daarmee juist aan het einde van hun levensduur. Beide situaties vergroten de kans op storingen als gevolg van kinderziektes of ouderdom. Naast planmatig onderhoud heeft er daarom correctief onderhoud plaatsgevonden in het geval van mankementen en storingen. Een snelle opvolging van storingen is van belang om de beschikbaarheid en kwaliteit van het vervoersysteem voor de reizigers te waarborgen.
- Na de start van de Uithoflijn eind 2019 heeft 2020 in het teken gestaan van het verder inregelen van het reguliere beheer en onderhoud. En het verhogen van de betrouwbaarheid en het uitbreiden van de exploitatie. Op de SUNIJ-lijn is de exploitatie -en daarmee ook het reguliere beheer en onderhoud- halverwege 2020 gestopt om het project Vernieuwing Regionale Tram (VRT) te kunnen realiseren. De verouderde SIG-trams zijn op dat moment afgestoten. Hiervoor in de plaats zijn nieuwe CAF-lagevloertrams met een lengte van 41 meter ingestroomd. Door de uitloop van werkzaamheden is het project in 2020 niet meer overgedragen in beheer en onderhoud en heeft de SUNIJ-lijn tot einde van het jaar niet kunnen rijden. Tot slot is gestart met de bouw van de nieuwe busstalling en werkplaats Westraven. Op het remiseterrein in Nieuwegein is een extra opstelplek met oplaadvoorzieningen voor elektrische bussen ontwikkeld. Dit zijn belangrijke voorzieningen voor het toekomstige busvervoer in de regio.
Wat hebben we gedaan?
Traminfrastructuur
- Tot de start van het project VRT is de SUNIJ-lijn tussen Utrecht, Nieuwegein-Zuid en IJsselstein-Zuid op basis van risico-gestuurd beheer en onderhoud in stand gehouden. Binnen het project VRT is de infrastructuur in Nieuwegein en IJsselstein grotendeels vernieuwd.
- Op de SUNIJ-lijn is de noodzakelijke update van de overweginstallaties afgerond.
- De infrastructuur van de Uithoflijn is eind 2019 in beheer genomen. In het dagelijkse beheer is beschouwd hoe de prestaties van de nieuwe infrastructuur zich ontwikkelen en zijn noodzakelijke onderhoudsmaatregelen geprogrammeerd, uitgevoerd en indien nodig bijgestuurd.
- In de praktijk gaven de assentellers van Bombardier veel storingen. Dit heeft een negatieve weerslag gehad op de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de Uifhoflijn. Met de leverancier is intensief gezocht naar oplossingen. Eind 2020 is de betrouwbaarheid verbeterd door de installatie van een nieuwe versie van de assentellers.
- In het kader van de decharge van de Projectorganisatie Uithoflijn (POUHL) zijn afspraken gemaakt over de afronding en overdracht van restpunten. Met de gemeente en andere partijen zijn beheerafspraken gemaakt en vastgelegd.
- Provinciebreed is een nieuw contract voor de levering van groene stroom afgesloten waar ook voor het tramverkeer gebruik van wordt gemaakt.
Trammaterieel
- De 24 oude SIG-trams zijn op basis van risicogestuurd beheer en onderhoud in stand gehouden. Halverwege 2020 zijn deze trams buiten dienst gesteld en afgevoerd op basis van een sloopcontract.
- Aan 3 schenkingsverzoeken voor oud trammaterieel is invulling gegeven.
- Ten behoeve van de Uithoflijn waren er 27 CAF lagevloertrams met een lengte van 33 meter in beheer en onderhoud. Zo nodig zijn op basis van de gebruikservaringen modificaties uitgevoerd. Op deze trams zat in 2020 nog garantie.
- Daarnaast zijn in 2019/2020 de eerste 18 exemplaren van in totaal 22 CAF lagevloertrams met een lengte van 41 meter voor de inzet naar Nieuwegein en IJsselstein geleverd. Na de afname zijn deze trams in beheer en onderhoud genomen.
- In 2020 is besloten om 5 extra CAF-trams van 41 meter aan te schaffen. Zo kan na de toekomstige koppeling van de SUNIJ- en Uithoflijn sneller en beter in een vervangende tram worden voorzien bij storingen.
- Het onderhoud van de trams is eind 2019 verplaatst naar de nieuwe tramremise waarbij er ook een nieuwe onderhoudspartij is gestart. Op basis van de ervaringen zijn de werkprocessen bijgestuurd en verbeterd en is het gebruik van de werkplaats geoptimaliseerd.
- Het contract voor de schoonmaak van het interieur en exterieur van de trams is in 2020 aanbesteed en wordt begin 2021 geïmplementeerd.
Haltes en gebouwen
- Het dagelijks beheer en onderhoud van de tramhaltes aan de SUNIJ-lijn en Uithoflijn en de bushaltes langs de gecombineerde bus-trambaan in het Science Park, is uitgevoerd. Dit betrof preventief onderhoud, correctief onderhoud en wintermaatregelen. Op en bij de haltes zijn voorzieningen aanwezig als in- en uitcheckpalen, kaartverkoopautomaten, DRIS, cameratoezicht, abri’s, bankjes, hekwerken en fietsenstallingen.
- In het project VRT zijn alle haltes op de SUNIJ-lijn tweede helft 2020 aangepast voor de bediening door lage vloertrams met een maximale lengte van 75 meter.
- De aanbesteding heeft plaatsgevonden van een gecombineerd schoonmaakcontract voor de trams, haltes en werkplaats. Het contract wordt begin 2021 geïmplementeerd.
- De restpunten naar aanleiding van de realisatie en ingebruikname van de nieuwe tramremise (inclusief apparatuur en installaties) en de vernieuwing van het remiseterrein zijn opgepakt en uitgevoerd.
- De eindpuntvoorzieningen in Nieuwegein Zuid, IJsselstein Zuid en Breukelen zijn in stand gehouden.
- Een aanvang is gemaakt met de realisatie van de busstalling met werkplaats bij Westraven.
- Op het remiseterrein in Nieuwegein is een extra stalling met oplaadmogelijkheden voor elektrische bussen gerealiseerd. De afronding en ingebruikname daarvan vindt in 2021 plaats.
- Planvorming en voorbereidingen hebben plaatsgevonden voor de vervanging van de eindpuntvoorziening Nieuwegein Zuid en de realisatie van een tram ondersteunende personeelsvoorziening bij P+R Science Park in 2021.
- Verder is de ontwikkeling opgestart van een gebouwde parkeervoorziening bij P+R Breukelen en een nieuwe pauzevoorziening op het busstation Jaarbeurszijde.
Telematica
- In 2020 zijn het bestaande glasvezelnetwerk en beveiligingsnetwerk in stand gehouden.
- Datzelfde geldt voor het Dynamisch Reis Informatie Systeem (DRIS), inclusief de displays op alle haltes, de beveiligingscamera’s op de haltes en in de trams en de kaartverkoopautomaten.
- Het Operationeel Controle Centrum is in 2020 verhuisd naar de nieuwe tramremise. Daarvoor zijn de noodzakelijke technische voorzieningen gerealiseerd.
- In 2020 zijn voorbereidingen getroffen voor de aanbesteding van een nieuw communicatiesysteem voor de tram. Dit omvat ook een exploitatie beheer systeem ten behoeve van het OCC.
Wat heeft het gekost
Omschrijving | Totaal onderhoud | ||
---|---|---|---|
Begroting | Rekening | Verschil | |
Traminfrastructuur | 6.922 | 6.473 | 449 |
Trammaterieel | 7.128 | 6.677 | 451 |
Haltes en gebouwen | 1.346 | 1.017 | 329 |
Telematica | 1.453 | 1.028 | 425 |
Algemeen | 1.182 | 1.665 | -483 |
Totaal | 18.031 | 16.860 | 1.171 |
Toelichting van de belangrijkste verschillen
Toelichting op belangrijkste verschillen en effect op reserve
Vanaf 1 juli t/m 31 december heeft de SUNIJ lijn stilgelegen door uitvoering van het project VRT, waardoor er een besparing is ontstaan op de onderhoudskosten. Door de maatregelen omtrent corona is er minder gebruik gemaakt van het tramsysteem. Hierdoor zijn er minder problemen geweest met de uitvoering van de dienstregeling en ook minder onverwachte kosten.
In de begroting was het budget verhoogd met een onttrekking van € 731.000 uit de reserve Beheer en Onderhoud. De inzet van dit bedrag is niet nodig geweest en dan ook niet onttrokken uit de reserve.