5a.4.1 | In 2028 fiets bereikbaarheid op orde |
---|---|
Toelichting op meerjarendoel | |
Het Rijk en de regio’s hebben in 2020 besloten om samen een Nationaal Toekomstbeeld Fiets op te stellen in 2021. Dit betekent dat de fiets als een volwaardige modaliteit wordt gezien. En als effectieve oplossing zql worden ingezet voor de nationale opgaven op het gebied van: In 2020 is de stad Utrecht door het World Economic Forum uitgeroepen tot de beste fietsstad van de wereld. De domstad laat daarmee steden als Münster, Kopenhagen, Malmö en Amsterdam achter zich. Wij ondersteunen de gemeente Utrecht en alle Utrechtse gemeenten bij: Regionaal fietsnetwerk Voor de snelfietsroutes Amersfoort-Utrecht en Woerden-Utrecht zijn afgelopen jaar met de betrokken gemeenten uitvoeringsovereenkomsten getekend. Hiermee gaat de uitvoering van start. Voor de snelfietsroutes Amersfoort-Bunschoten, Amersfoort-Hilversum, Veenendaal-Utrecht, IJsselstein-Utrecht zijn de intentieovereenkomst getekend. Eén van de geplande routes, Amersfoort-Veenendaal, is afgevallen. Dit omdat er bij één van de betrokken gemeenten te weinig draagvlak was. De verkenning van de tweede tranche snelfietsroutes is daarom versneld uitgevoerd. Uitkomst hiervan is om 3 nieuwe routes te verkennen. Het gaat om de verbindingen Houten-Nieuwegein-Utrecht Lage Weide, Houten-Utrecht Science Park en Utrecht-Hilversum. Samen met Rijkswaterstaat is de verkenning van de snelfietsroute Dom-Dam (Utrecht-Amsterdam) gestart. Video aanleg snelfietsroute Amersfoort-Utrecht In 2020 zijn (exclusief snelfietsroutes) 21 projecten gesubsidieerd ter verbetering van een vlot, veilig en comfortabel Regionaal fietsnetwerk. De provincie ondertekende in 2020 met de U10-gemeenten en gemeenten De Ronde Venen, Lopik, Montfoort en Oudewater een intentieovereenkomst. We hebben daarmee tot en met 2023 ruim 50 fietsprojecten op de agenda staan om het regionaal fietsnetwerk te verbeteren. De gemeenten krijgen daarbij praktische en financiële ondersteuning van de provincie Utrecht. Sterke keten We hebben in 2020 de brede variantenstudie Fietsparkeren Utrecht Centraal uitgevoerd. Een pakket van maatregelen is bedacht. Dat moet de druk op de fietsenstallingen op Utrecht Centraal ontlasten. Met ProRail, NS en de gemeente Utrecht zijn we gestart om deze maatregelen tot uitvoering te brengen. Ook is het gebruikersonderzoek busstation Lekbrug Vianen uitgevoerd. Ruim 500 reizigers op het busstation hebben de enquête ingevuld. Samen met gemeente Vijfheerenlanden gaan we op basis van de resultaten in 2021 de eerste maatregelen nemen voor een aangenamer en gebruiksvriendelijker busstation Lekbrug Vianen. Het busstation krijgt voldoende en veilige stallingsplekken voor de fiets. We hebben in totaal 14 projecten gesubsidieerd waarvoor 492 stallingsplekken bij stations en 1.596 stallingsplekken bij bushaltes kunnen worden gerealiseerd. Door bij te dragen aan een zelfservicesysteem bij de fietsenstalling Amersfoort Schothorst zijn hier 401 plekken beschikbaar gekomen. Daarnaast versterken we de keten door onze bijdrage aan bedrijventerreinen Oudenrijn en Papendorp voor de start van deelfietssystemen. Ook dragen we bij aan de gemeente Soest voor het verbeteren van de fietsveiligheid op hun bedrijventerrein. Slim fietsen Ook is gewerkt aan een datadashboard. Dit is een digitale omgeving met daarin alle publiek openbare data in combinatie met fietsbereikbaarheidsanalyses. Door deze combinatie maken we de fietsnetwerkprestatie inzichtelijk. Dit dient als middel om op een datagedreven manier de dialoog tussen beleidsmakers, ondernemers en onderzoeksinstellingen te versnellen. En om zo meer gebruiksvriendelijke fietsinfrastructuur en -beleid te ontwikkelen. Het project Snuffelfiets is een succes. Afgelopen jaar is op middelbare scholen een pilot gestart om scholieren vroegtijdig te interesseren in wetenschap en hun leefomgeving. Ook organiseerden we een Snuffelfiets summerschool en Snuffelfietstoertochten en deden we onderzoek naar routekeuzes. Gezond en veilig gedrag |
Beoogd resultaat 2020 | Status | Toelichting | |
• | We leveren volgens de bij gemeenten opgehaalde planning voor €3-5 mln. een bijdrage aan gemeenten voor 15-20 fietsmaatregelen ter verbetering va het Regionaal fietsnetwerk. | Er is een bijdrage geleverd voor 21 maatregelen. | |
• | We investeren voor €3-5 mln. in de verbetering van 4-8 trajecten/fietsvoorzieningen op/bij/aan provinciale fietspaden. | Er zijn 4 trajecten verbeterd/in uitvoering. | |
• | De eerste 2-4 uitvoeringsovereenkomsten voor snelfietsroutes zijn getekend waarna de realisatie van 2 snelfietsroutes van start gaat. | Er zijn 2 uitvoeringsovereenkomsten getekend. Het betreft Utrecht-Amersfoort en Woerden-Utrecht. | |
• | De laatste 3 intentieovereenkomsten van de geprioriteerde snelfietsroutes worden getekend. | De laatste intentieovereenkomsten zijn getekend. Eén route is afgevallen. | |
• | We leveren een bijdrage aan de realisatie van circa 2.000 stallingsplekken bij omliggende stations van Utrecht CS. | - Subsidiebijdrage aan realisatie 492 stallingsplekken, planstudie 300 stallingsplekken en betere toegankelijkheid 401 stallingsplekken. | |
• | We leveren bijdragen aan gemeenten voor het plaatsen van fietsenrekken bij bushaltes. Ook realiseren we extra plekken bij provinciale bushaltes met een tekort aan stallingplekken. In totaal gaan we 700 plekken realiseren. | Bijdrage aan de realisatie van 1.596 stallingsplekken. Vertraging op realisatie stallingsplekken bij eigen bushaltes. | |
• | De landelijke inrichtingsnorm voor snelfietsroutes wordt vastgesteld, die zijn oorsprong in de provincie Utrecht vindt. | Volgens planning CROW, de norm voor bewegwijzering is vastgesteld. De norm voor wegmarkering is vertraagd naar Q3 2021. | |
• | Het prognosejaar 2030 voor het BRUTUS fietsverkeersmodel wordt opgeleverd. | ||
• | De data wordt opgeleverd van 500 fietsers die een jaar lang de luchtkwaliteit van hun dagelijkse fietsroute hebben gemeten en beschikbaar gesteld (snuffelfiets). | ||
• | Het publieksvriendelijke fietsmonitoringsdashboard gaat online. | Deels af met data die gemeenten al wordt aangeboden, maar de publieksvriendelijke variant is nog niet online. | |
• | De Utrecht Bike Community wordt ook door private partijen ondersteund. | ||
• | De regionale gedragscampagne 'ik fiets' is gestart en de eerste 5000 deelnemers zijn aangesloten. | Het aantal deelnemers per 1 november 2020 is 5757. De verwachting was na de start veel hoger, door COVID-19 is de stijging van het aantal deelnemers flink afgenomen. | |
• | Zes gemeenten zetten zich proactief in voor het programma Doortrappen met verschillende activiteiten voor senioren. | Er zijn sinds december 2020 11 actieve Doortrappengemeenten. | |