5a.6.1 | Afstemmen vraag en aanbod mobiliteit |
---|---|
Toelichting op meerjarendoel | |
Eind maart 2020 is het uitvoeringsprogramma Smart Mobility vastgesteld. Door de coronacrisis is niet goed zichtbaar welke effecten er momenteel mee worden bereikt. Het OV-gebruik is flink gedaald en het mobiliteitspatroon van het autoverkeer is veranderd door het thuiswerken. De maatregelen uit het uitvoeringsprogramma hebben daarom vooral bijgedragen aan het leggen van een goede basis. Die zal goed van pas komen als de mobiliteit weer terugkeert naar de gebruikelijke patronen. Het gaat daarbij om digitaal de basis op orde te krijgen en te houden. En om het opstellen van een concept programma multimodaal sturen. Ook hebben we mobiliteitsmanagement voortgezet met extra focus op werkgevers en onderwijs. |
Beoogd resultaat 2020 | Status | Toelichting | |
• | Een heldere regionale samenwerking ten behoeve van multimodaal verkeersmanagement. | De essentiële systemen zijn gecontinueerd. Met de regionale partners is een evaluatie gedaan van de samenwerking en het nieuwe programma is in concept gereed. Het programma wordt in 2021 vastgesteld, gevolgd door een samenwerkingsovereenkomst. | |
• | Realisatie en opschaling van pilots op het gebied van MaaS, spits/dal beprijzing, intelligente snelheidsadaptatie en autonoom vervoer. | De pilot MaaS is als gevolg van het coronavirus met vertraging gestart in het najaar. De overige pilots zijn uiteindelijk niet opgenomen in het Uitvoeringsprogramma Smart Mobility, dat in maart 2020 is vastgesteld. Wel is er een pilot uitgevoerd met intelligente verkeersregelinstallaties om de doorstroming van het vrachtverkeer op de N201 te verbeteren. Ook is een pilot gedaan om met deze slimme techniek prioriteit te geven aan weginspecteurs bij verkeerslichten. | |
• | Verdere samenwerking met werkgevers, scholen en publiekstrekkers om via gedragsbeïnvloeding de aansluiting tussen vraag en aanbod te verbeteren. | ||