5a.1.1 | Afname van voertuigverliesuren op provinciale wegen |
---|---|
Toelichting op meerjarendoel | |
Door de unieke situatie vanwege het coronavirus verminderde de vertraging op provinciale wegen in het afgelopen jaar sterk. In sommige gevallen bood dit ook kansen. Bijvoorbeeld om overdag aan de weg te werken in plaats van in de nacht. Maar in veel gevallen heeft het ook voor vertraging van werkzaamheden gezorgd. Samenwerken heeft een geheel nieuwe dimensie gekregen en voor bijeenkomsten met omwonenden was veel creativiteit nodig. https://www.provincie-utrecht.nl/actueel/nieuws/groen-licht-voor-aanpak-n484-vijfheerenlanden |
Beoogd resultaat 2020 | Status | Toelichting | |
• | De werkzaamheden voor de op afstand bedienbare bruggen zijn afgerond. | De werkzaamheden zijn afgerond. | |
• | De Beverweerdsebrug in Bunnik is vervangen. | Zoals in de zomernota is aangegeven kon het project niet uitgevoerd worden in 2020. Het is gebleken dat de brug een rijksmonument is en niet formeel in eigendom is bij de provincie. Het proces om een Programma van Eisen en een ontwerp te komen dat voldoet aan de eisen voor een rijksmonument heeft tijd gekost. Het project wordt uitgevoerd in 2021. | |
• | Op 10 plaatsen heeft onderhoud aan de verharding plaatsgevonden. | Er heeft onderhoud aan de verharding plaatsgevonden op de: Onderhoud aan de N412 wordt begin 2021 uitgevoerd omdat de onderhoudsmaatregel pas laat duidelijk werd en de deklaag niet bij lage temperaturen aangebracht kan worden. | |
• | Er heeft onderhoud aan wegmeubilair, verlichting, groen en verkeersmanagementsystemen plaatsgevonden. | Door een trage start van het nieuwe Integrale Prestatie Contract (IPC) hebben vooral de vervangingen van verlichting en verkeerslichten vertraging opgelopen. Deze staan nu gepland voor 2021. Het overige onderhoud is volgens de planning uitgevoerd. Zo is twee derde van de bushokjes vervangen en is er een nieuw contract afgesloten voor ecologisch bermbeheer. | |
• | De projecten N417, N224, N237 bij Mc Donalds en N402 zijn gerealiseerd. | • De N417 trajectaanpak is gereed met uitzondering van de bermverharding en de fietspaden. Deze worden in het voorjaar 2021 aangepast. De vertraging komt door de verandering van de scope, namelijk het breder worden van het fietspad en het aanleggen van bermverharding. | |
• | Het project zonnepanelen op fietspaden is gerealiseerd. | Het project op de N225 bij Remmerden is gerealiseerd. Het project op de N417 bij Maartensdijk wordt in 2021 gerealiseerd. Dit project is vertraagd doordat in verband met het coronavirus, componenten die uit het buitenland moeten komen vertraagd zijn geleverd. | |
• | De realisatie van de projecten N233 Rijnbrug en N228 zijn voorbereid. | De beide projecten zijn voorbereid. Voor wat betreft de N233 loopt deze voorbereiding ook nog de komende jaren door. | |
• | De realisatie van het ecoduct over de N226 is voorbereid. | De scope van het project is nog niet bekend. Vanuit Natuur moet dit worden uitgewerkt. Zodra de locatie en het ontwerp bekend zijn kan het project worden voorbereid in 2021 en vervolgens in 2022 worden uitgevoerd. | |
• | De studies N230/A2, N201, N484, N210 en buitengebied Bunnik/Houten worden afgerond. | De studie naar de N484 is afgerond en dit project is overgedragen naar de realisatiefase. De studie naar de N230/A2 is in een vergevorderd stadium en wordt naar verwachting in 2021 aan Provinciale Staten voorgelegd ter besluitvorming. De studie naar de N201 is afgerond met een concept Statenvoorstel. Op basis hiervan heeft GS besloten om een verlenging van de studiefase met één jaar voor te stellen aan PS. Op de studies naar de N210 en het buitengebied Bunnik/Houten is helaas onvoldoende voortgang geboekt, deze lopen daarom door in 2021. | |
• | De trajectstudies op de N199, N212, N224, N227, N228, N234, N237, N238, N414 en N463 zijn uitgevoerd. | De trajectstudie naar de N228 is, deels via een quick scan, afgerond. De studie naar de N237 is afgerond, maar wordt begin 2021 vastgesteld. De overige studies zijn door een gebrek aan capaciteit helaas niet afgerond in 2020. Voor het komende jaar is op basis van de nieuwe onderhoudsplanning de planning van de studies aangepast en is het capaciteitsgebrek grotendeels opgelost. | |