Verschillenanalyse van de lasten
| Bedrag | Categorie |
---|
1.1 Integraal ontwikkelen ruimtelijk beleid | | |
---|
- Overige verschillen < 100.000 euro
| 136 | 4. Overig |
---|
1.2 Zorgdragen aantrekkelijke steden en dorpen | | |
---|
- In 2020 hebben wij subsidies beschikt m.b.t. regiodeals Vitale Wijken aan de gemeenten Utrecht, Nieuwegein, Zeist en Amersfoort. Deze subsidies zijn volledig als lasten verantwoord (7,6 mln.). In de begroting hebben we het budget echter over meerdere jaren verdeeld. Dat betekent dat de bedragen die zijn begroot in 2021 (3,8 mln.) en 2022 (1,8 mln.) dan zullen vrijvallen.
| -5.600 | 1. Subsidies |
---|
- In 2020 hebben wij het programma Binnenstedelijke Ontwikkeling afgerond. Het in de begroting opgenomen lastenbudget, dat zou worden onttrokken aan de aan de daarvoor ingestelde reserve, is nog niet benut. In 2021 verwachten we hiervan circa 3 mln. alsnog te besteden voor subsidieaanvragen die wel in 2020 zijn ontvangen, maar nog niet zijn beschikt.
| 3.426 | 1. Subsidies |
---|
1.3 Stimuleren integrale (gebieds)ontwikkeling | | |
---|
- In 2019 is afgesproken dat het gebiedsprogramma Salmsteke met 1 mln. wordt ondersteund. In 2020 is hiervan 0,85 mln. daadwerkelijk besteed. Het restant blijft beschikbaar in de reserve IGP (Integrale Gebied Programma's).
| 150 | 1. Subsidies |
---|
- De beschikbare budgetten voor het ondersteunen van IFL- en IGP-processen zijn niet allemaal besteed. We hebben ervoor gekozen om de focus te leggen op het ontwikkelen van het Netwerk Omgevingsgericht werken. Met dit netwerk willen we meer integraal en in lijn met de ontwikkelingen rond de invoering van de Omgevingswet werken. Daarnaast verliep de start van projecten met externe partijen moeizamer als gevolg van corona.
| 370 | 2. Vertraging |
---|
- Overige verschillen < 100.000 euro
| 144 | 4. Overig |
---|
1.4 Provincie is omgevingswet-proof | | |
---|
- De invoering van de Omgevingswet is uitgesteld naar 2022. Een aantal activiteiten hebben we om die reden niet of anders uitgevoerd in 2020. Voor vaststelling van de visie en de interim omgevingsverordening zijn bijvoorbeeld juist extra kosten gemaakt voor juridisch advies, vormgeving, etc. Voor het aanpassen van de organisatie en opdracht aan de RUD voor VTH zijn juist minder kosten gemaakt. De inspanningen zijn namelijk meer gefaseerd. Dit geldt ook voor het aanpassen van onze manier van werken. Diverse trainingen en opleidingen zijn nog niet gegeven, waardoor sprake is van lagere lasten. Ook onze bijdrage aan de beheerlasten voor het Digitaal Stelsel Omgevingswet zijn lager, omdat het stelsel nog niet zover is als beoogd.
| 652 | 2. Vertraging |
---|
Verschillenanalyse van de baten
| Bedrag | Categorie |
---|
1.1 Integraal ontwikkelen ruimtelijk beleid | | |
---|
- Overige verschillen < 100.000 euro
| 57 | 4. Overig |
---|
1.2 Zorgdragen aantrekkelijke steden en dorpen | | |
---|
| 0 | N.v.t. |
---|
1.3 Stimuleren integrale (gebieds)ontwikkeling | | |
---|
- We hadden rekening gehouden met een winstneming op de ‘rode’ projecten Hart van de Heuvelrug/Vliegbasis Soesterberg. Echter, een deel van de geplande grondverkopen bij het project Richelleweg is doorgeschoven naar 2021. Sommige kopers hadden nog geen bouwvergunning. Dit resulteert in een lagere winstneming in 2020.
| -1.443 | 2. Vertraging |
---|
1.4 Provincie is omgevingswet-proof | | |
---|
- Overige verschillen < 100.000 euro
| -42 | 4. Overig |
---|