3.8 Projecten

3.8.2 Uithoflijn

Wat hebben wij bereikt
Op 15 december 2020 hebben wij ingestemd met de beëindiging van het project Uithoflijn per 31-12-2020.
Eind 2019 is op 16 december de Uithoflijn in gedeeltelijke exploitatie gegaan met een frequentie van 10 tramritten per uur per richting. Het jaar 2020 is gebruikt om de laatste technische probleempunten op te lossen en te voldoen aan de zeven opgelegde voorwaarden voor beëindiging. Wel hebben wij besloten de projectorganisatie per 31 december 2020 op te heffen. Ten eerste is eind november 2020 aan al deze voorwaarden voldaan. Daarnaast is de projectopdracht voltooid en de verplichtingen uit de Bestuursovereenkomst Uithoflijn zijn nagekomen, dan wel in overeenstemming verlegd. En de Stuurgroep, de Directieraad en de Adviesraad Tram is opgeheven. Het project is daarmee formeel afgerond.

Er is een einddossier opgesteld waarin de projectorganisatie van de Uithoflijn verantwoording aflegt aan haar twee opdrachtgevers (provincie Utrecht en gemeente Utrecht). De financiële eindverantwoording van het project maakt daar onderdeel van uit. Ook is een uitgebreide projectevaluatie gehouden door een extern bureau. De leer- en aandachtspunten uit de projectevaluatie zijn opgenomen in het einddossier.

Met het succesvol volbrengen op 30 oktober 2020 van de verplichte “aantoningsritten” op het nieuwe tramtracé met een frequentie van 16 tramritten per uur per richting, is de laatste top-eis waaraan het project moet voldoen geverifieerd en gevalideerd. Alle resterende technische probleempunten zijn afgehandeld.
Er resteren nog een aantal restwerkzaamheden die doorlopen in 2021, maar deze zijn in goed overleg tussen gemeente en provincie voor lumpsumbedragen overgedragen naar de betrokken organisaties van provincie en gemeente. Per restwerkzaamheid is een zogenaamd ‘Verzoek tot Afwijking’ (VTA) bij overdracht naar de provincie, of ‘Proces-Verbaal’ (PV) bij overdracht naar de gemeente opgesteld en overeengekomen. Voor elk restpunt is een dossier gemaakt en zijn mensen, middelen benoemd en de risico’s afgeprijsd.

De beëindiging van het project Uithoflijn betekent niet dat er niet verder gewerkt wordt aan de Uithoflijn. In de loop van 2021 worden de laatste overgedragen restwerkzaamheden van het project door provincie en gemeente afgerond en vindt de definitieve eindafrekening tussen beide partijen plaats. Over de voortgang van de VTA’s bij de provincie wordt u geïnformeerd via het MIP en de toekomstige P&C producten.

Historie
Tram 22 loopt van Utrecht Centraal naar het Utrecht Science Park en vervangt daarmee buslijn 12 die dagelijks een groot aantal reizigers vervoerde. Het project werd aangestuurd door de Stuurgroep Uithoflijn, waarin ook de gedeputeerde van de provincie Utrecht en de wethouder van de gemeente Utrecht zaten. Gezamenlijk waren zij verantwoordelijk voor de realisatie van de infrastructuur, het materieel en een zorgvuldige test- en proefbedrijf. De exploitatie van de Uithoflijn is onderdeel van de concessie van U-OV en behoort daarmee tot de taak van de provincie.

De Uithoflijn is om meerdere redenen een project met complexe factoren. Om te beginnen omdat twee partners in het project samenwerken: de gemeente Utrecht en de provincie Utrecht. Onder aansturing van de gezamenlijke opdrachtgevers zijn verschillende deelprojecten uitgevoerd. Die moesten gezamenlijk één werkend tramvervoersysteem vormen. Een deel van het project is uitgevoerd in het dynamische gebied rond Utrecht Centraal Station, waar naast de Uithoflijn meerdere bouwprojecten tegelijkertijd worden uitgevoerd.
Door deze en andere factoren waren een adequate sturing, maximale samenwerking en bestuurlijke aandacht van de opdrachtgevers essentieel. Daarom zijn duidelijke afspraken gemaakt over sturing en rollen en is met integrale planningen gewerkt.

Deze pagina is gebouwd op 06/01/2021 13:15:46 met de export van 06/01/2021 13:04:33