5a. Bereikbaarheid (excl. OV) | Toegekend krediet (bruto) | Realisatie t/m 2019 | Bijgestelde begroting 2020 | Realisatie 2020 | Verschil 2020 | Totaal realisatie | Restant krediet |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uitbreidingsinvesteringen | |||||||
Wegen verkeer | 7.278 | - | 4.104 | 2.790 | 1.314 | 2.790 | 4.488 |
Wegen N-wegen | 280.652 | 80.115 | 14.076 | 6.980 | 7.096 | 87.094 | 193.558 |
Wegen Fietsbrug | 12.219 | 12.425 | - | 266 | -266 | 12.691 | -472 |
Vaarwegen | 22.554 | 1.471 | 306 | 430 | -124 | 1.901 | 20.653 |
Provinciaals verkeersmodel | 350 | 166 | - | 54 | -54 | 220 | 130 |
Subtotaal uitbreidings-investeringen | 323.053 | 94.177 | 18.486 | 10.519 | 7.966 | 104.696 | 218.357 |
Vervangingsinvesteringen | |||||||
N wegen (N201 / N402 / N412) | 4.834 | - | 1.159 | 906 | 253 | 906 | 3.928 |
Beverweerdsebrug en wintermachines | 1.750 | - | 1.420 | 8 | 1.412 | 8 | 1.742 |
Subtotaal vervangings-investeringen | 6.584 | - | 2.579 | 914 | 1.665 | 914 | 5.670 |
Totaal | 329.637 | 94.177 | 21.065 | 11.433 | 9.632 | 105.610 | 224.027 |
Toelichting
In bovenstaande tabel is een samenvatting van het verloop van de investeringen voor Bereikbaarheid (excl. OV) opgenomen. Een specificatie van de kredieten en het verloop is opgenomen in bijlage 1 .
Toelichting op de belangrijkste verschillen
Uitbreidingsinvesteringen
Spoortunnel Maarsbergen (afwijking 4,5 miljoen euro)
Dit project heeft een totaal budget van € 51,6 mln., met daarin een aandeel van ProRail van € 28,3 mln. en de gemeente Utrechtse Heuvelrug van € 2,5 mln. Via de provinciale administratie worden echter alleen de lasten verantwoord die we als provincie zelf dragen en het aandeel van de gemeente Utrechtse Heuvelrug. Het bruto krediet is om die reden aangepast naar € 23,2 mln. en is daarmee in lijn met onze brief van 1 december 2020 (821B604F ).
De negatieve realisatie in 2020 wordt verklaard vanuit de correctieboeking die is doorgevoerd n.a.v. de constatering die door de SGP-fractie is gedaan. Eén en ander is toegelicht in de notitie van de onafhankelijk accountant PwC, welke ook is behandeld in de Financiële Audit Commissie van 10 februari 2021 (2021AC011-01 ).
Rijnbrug (afwijking 1,7 miljoen euro).
Bij de voorbereiding van de uitvoering is een vertraging voor onbepaalde tijd opgetreden. Dit wordt veroorzaakt door een uitspraak van de Raad van State over het Tracebesluit ViA15 van het Ministerie Infrastructuur en Waterstaat. Kern van deze uitspraak is dat de berekening van de stikstofuitstoot niet op de juiste manier zou zijn gegaan. Door de uitspraak van de Raad van State is het onduidelijk wanneer de benodigde inpassingsplannen en vergunningen in procedure gebracht kunnen worden.
Bushokjes in de hele provincie (afwijking 0,9 miljoen euro).
Vanwege problemen met Stedin (netwerkbeheerder) heeft de uitvoering in 2020 vertraging opgelopen. Dit heeft voornamelijk te maken met het beschikbaar zijn van de aansluitcodes (EAN). In 2021 wordt het restant van de bushokjes geplaatst.
N417 Trajectaanpak (afwijking 0,8 miljoen euro).
In plaats van een vervanging heeft op dit traject onderhoud plaats gevonden waardoor de investeringslasten lager zijn uitgevallen.
Vervangingsinvesteringen
Wintermachines (afwijking 1,4 miljoen euro).
Een juridische procedure met betrekking tot de aanbesteding heeft in 2020 geleid tot uitstel. Vervanging van de machines vindt plaats in 2021.