Programma 5a. Bereikbaarheid (excl. OV)

Wat heeft het gekost?

5a. Bereikbaarheid (excl. OV)

Toegekend krediet (bruto)

Realisatie t/m 2019

Bijgestelde begroting 2020

Realisatie 2020

Verschil 2020

Totaal realisatie

Restant krediet

Uitbreidingsinvesteringen

Wegen verkeer

7.278

-

4.104

2.790

1.314

2.790

4.488

Wegen N-wegen

280.652

80.115

14.076

6.980

7.096

87.094

193.558

Wegen Fietsbrug

12.219

12.425

-

266

-266

12.691

-472

Vaarwegen

22.554

1.471

306

430

-124

1.901

20.653

Provinciaals verkeersmodel

350

166

-

54

-54

220

130

Subtotaal uitbreidings-investeringen

323.053

94.177

18.486

10.519

7.966

104.696

218.357

Vervangingsinvesteringen

N wegen (N201 / N402 / N412)

4.834

-

1.159

906

253

906

3.928

Beverweerdsebrug en wintermachines

1.750

-

1.420

8

1.412

8

1.742

Subtotaal vervangings-investeringen

6.584

-

2.579

914

1.665

914

5.670

Totaal

329.637

94.177

21.065

11.433

9.632

105.610

224.027

Toelichting
In bovenstaande tabel is een samenvatting van het verloop van de investeringen voor Bereikbaarheid (excl. OV) opgenomen. Een specificatie van de kredieten en het verloop is opgenomen in bijlage 1 .

Toelichting op de belangrijkste verschillen

Uitbreidingsinvesteringen
Spoortunnel Maarsbergen (afwijking 4,5 miljoen euro)
Dit project heeft een totaal budget van € 51,6 mln., met daarin een aandeel van ProRail van € 28,3 mln. en de gemeente Utrechtse Heuvelrug van € 2,5 mln. Via de provinciale administratie worden echter alleen de lasten verantwoord die we als provincie zelf dragen en het aandeel van de gemeente Utrechtse Heuvelrug. Het bruto krediet is om die reden aangepast naar € 23,2 mln. en is daarmee in lijn met onze brief van 1 december 2020 (821B604F ).
De negatieve realisatie in 2020 wordt verklaard vanuit de correctieboeking die is doorgevoerd n.a.v. de constatering die door de SGP-fractie is gedaan. Eén en ander is toegelicht in de notitie van de onafhankelijk accountant PwC, welke ook is behandeld in de Financiële Audit Commissie van 10 februari 2021 (2021AC011-01 ).

Rijnbrug (afwijking 1,7 miljoen euro).
Bij de voorbereiding van de uitvoering is een vertraging voor onbepaalde tijd opgetreden. Dit wordt veroorzaakt door een uitspraak van de Raad van State over het Tracebesluit ViA15 van het Ministerie Infrastructuur en Waterstaat. Kern van deze uitspraak is dat de berekening van de stikstofuitstoot niet op de juiste manier zou zijn gegaan. Door de uitspraak van de Raad van State is het onduidelijk wanneer de benodigde inpassingsplannen en vergunningen in procedure gebracht kunnen worden.

Bushokjes in de hele provincie (afwijking 0,9 miljoen euro).
Vanwege problemen met Stedin (netwerkbeheerder) heeft de uitvoering in 2020 vertraging opgelopen. Dit heeft voornamelijk te maken met het beschikbaar zijn van de aansluitcodes (EAN). In 2021 wordt het restant van de bushokjes geplaatst.

N417 Trajectaanpak (afwijking 0,8 miljoen euro).
In plaats van een vervanging heeft op dit traject onderhoud plaats gevonden waardoor de investeringslasten lager zijn uitgevallen.

Vervangingsinvesteringen
Wintermachines (afwijking 1,4 miljoen euro).
Een juridische procedure met betrekking tot de aanbesteding heeft in 2020 geleid tot uitstel. Vervanging van de machines vindt plaats in 2021.

Deze pagina is gebouwd op 06/01/2021 13:15:46 met de export van 06/01/2021 13:04:33