Hoofdstuk 4: De jaarrekening

4.13 Begrotingsrechtmatigheid

Inleiding
De onafhankelijke accountant voert ten behoeve van Provinciale Staten een controle uit op de provinciale jaarrekening. De
accountantscontrole gaat naast de getrouwheid (juiste weergave van de cijfers) in op de rechtmatigheid (zijn de
baten, lasten en balansmutaties volgens de geldende regels tot stand gekomen). De rechtmatigheid wordt
getoetst aan de hand van het Normenkader Rechtmatigheid. Een aanvullend toetsingscriterium in het kader van
de rechtmatigheid betreft de begrotingsrechtmatigheid. In het vervolg van dit onderdeel wordt de begrotingsrechtmatigheid verder toegelicht.

Provinciale regelgeving
In de Nota Investeren, waarderen en activeren (2017) van de provincie Utrecht is vastgelegd dat een door Provinciale Staten verleend krediet taakstellend is op onder andere het totaal van de geraamde uitgaven. Dit uitgangspunt wordt ook gehanteerd voor het beoordelen van de begrotingsrechtmatigheid van uitgaven op investeringskredieten.

Begrotingsrechtmatigheid
Op grond van artikel 193, lid 3 Provinciewet zijn alle begrotingsoverschrijdingen op de lasten (en daarmee overeenstemmende balansmutaties) onrechtmatig. De commissie BBV geeft in de Kadernota Rechtmatigheid 2018 zijn visie over de invulling van het begrip rechtmatigheid in de controlverklaring van decentrale overheden.
Volgens de Kadernota Rechtmatigheid 2018 is in onderstaande gevallen sprake van begrotingsonrechtmatig-heden, waarbij er wel onderscheid wordt gemaakt naar type overschrijding m.b.t. het rechtmatigheidsoordeel:

Tellen wel mee in het oordeel over de rechtmatigheid:

1. Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor men tegen beter weten in geen voorstel tot begrotingsaanpassing heeft ingediend;
  2. Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar die ten onrechte niet tijdig zijn geautoriseerd;
  3. Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn. Over de aanwending van deze extra inkomsten hebben Provinciale Staten nog geen besluit genomen;
  4. Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten welke achteraf geconstateerd tijdens het verantwoordingsjaar als onrechtmatig moeten worden beschouwd, omdat dit bijvoorbeeld uit nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt (bijvoorbeeld een belastingnaheffing);
  5. Kostenoverschrijdingen ten opzichte van het totaal geautoriseerde krediet op activeerbare activiteiten (investeringen);

Tellen niet mee in het oordeel over de rechtmatigheid:

1. Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels gecompenseerd worden door direct gerelateerde opbrengsten (bijvoorbeeld subsidies);
  2. Kostenoverschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen. Vaak blijkt vanwege dit open karakter in het kader van de jaarrekening een (niet eerder geconstateerde) overschrijding.

In onderstaande tabel hebben wij de overschrijdingen opgenomen en weergegeven of deze, naar onze inschatting, meetellen in het oordeel over de rechtmatigheid door de onafhankelijk accountant.

Programma/krediet

Lasten werkelijk
(x 1.000)

Overschrijding t.o.v. bijgestelde begroting / totaal bruto krediet

Telt overschrij-ding mee voor het oordeel?

1. Ruimtelijke ontwikkeling

Nee

Overschrijding wordt veroorzaakt doordat een verstrekte subsidie m.b.t. Vitale Wijken volledig ten laste van boekjaar 2020 is verantwoord, terwijl in de begroting rekening was gehouden met lastneming over meerdere jaren.

Investeringen met een economisch nut

Software: Subsidietool

Ja

Project zit in voorbereidingsfase, leidt mogelijk tot kredietaanvraag in 2021.

Software: Bestuurlijke besluitvorming

Ja

Betreft vernieuwing audiovisuele middelen in Statenzaal, waarover PS is geïnformeerd via Statenbrief PS2020BEM212.

Software: Interne broker

Ja

Project zit in voorbereidingsfase, leidt tot een kredietaanvraag in Voorjaarsrapportage 2021.

Investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut

Vervanging N201, Traject 11 Vinkeveen

Nee

Tijdens het uitvoeren van het project eind 2020 bleek er sprake te zijn van ernstige scheurvorming het wegdek, waardoor scope is uitgebreid met 700 m2.

N199 Zeldertsepoort

Ja

Betreft een grondaankoop t.b.v. aanpak rotonde Zeldertsepoort o.b.v. GS-besluit 17-2-2020, vooruitlopend op kredietaanvraag trajectaanpak N199 traject 7 welke in 2021 aan PS wordt voorgelegd.

N409 GO + fietsoversteek N410 GO + Chicanes

Nee

Betreft nagekomen kosten op afgerond project. Er zijn minder kosten doorbelast naar beheer en onderhoud, waardoor het krediet meer wordt belast dan begroot.

N204 IJsselveld-aansluiting A12 (corridor)

Fietsbrug Nigtevecht

Nee

Door hogere eisen van Rijkswaterstaat aan de aanvaar-beveiliging zijn extra kosten gemaakt. Zoals reeds is toegelicht in jaarrekening 2019 vindt over de verdeling van de extra kosten nog overleg plaats met provincie Noord-Holland en RWS.

N226 Aansluiting A28 Hertekop en fietstunnel

Nee

Betreft nagekomen kosten op afgerond project. Moet in samenhang worden bezien met in 2019 afgerond project N226 Schutterhoeflaan, dat een restant krediet kende van € 0,3 mln.