Hoofdstuk 2: Programma's en Bedrijfsvoering (Overhead)

Programma 3. Bodem, water en milieu

Toelichting op programmadoel

De provincie Utrecht zorgt voor een gezonde en veilige leefomgeving. Dat is  een voorwaarde om een aantrekkelijke regio te blijven. Bodem, water en milieu hebben onze volle aandacht. Samen met de waterschappen en het Rijk zorgen wij voor goed ingepaste dijken die ons beschermen tegen hoog water en een watersysteem dat robuust genoeg is om de extremen op te vangen. Voldoende (drink)water van goede kwaliteit is cruciaal voor ons en voor natuur. Samen met gemeenten werken wij aan gebiedsgerichte maatwerkoplossingen voor bijvoorbeeld aardwarmte en warmte koude opslag. Gezondheid staat centraal in ons omgevingsbeleid, in gebiedsontwikkelingen en in mobiliteitsbeleid.Ons beleid hebben vastgelegd in het Bodem-, Water- en Milieuplan 2016-2021. Met de Provinciale Omgevingsvisie wordt dit beleid onderdeel van de integrale visie op de fysieke leefomgeving.

Infographic

<ALT> Bodem, water en milieu - – in LIAS bij infographic Bodem, water en milieu - – in LIAS bij infographic Deze infographic laat zien wat de provincie Utrecht in 2020 deed voor het onderwerp Bodem, water en milieu, met een totaal aan financiële lasten van 20.664.000 euro en 2.807.000 euro aan baten. De infographic in de kleuren oranje, groen, blauw en rood laat zien dat de provincie Utrecht een bijdrage van 3 miljoen euro leverde aan het leggen van ondergrondse hoogspanningskabels in Veenendaal en Nieuwegein. Ook  speelde de dijkversterking in Lopik, om te zorgen voor een veilige dijk, recreatiegebied, natte en droge natuur, een veilige zwemplas en de aanleg van horeca in het gebied.  Voor het programma Klimaatadaptatie werden groene daken op huizen gerealiseerd en  groene tuinen aangelegd om in te kunnen spelen op warmer, droger én natter weer. Ook werd het drinkwater in de provincie nog beter beschermd en werd 13 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het remmen van de bodemdaling in het Veenweidegebied. In totaal verstrekte de Regionale Uitvoeringsdienst 90 procent van de vergunningverleningen binnen de termijn.

Samenvatting website 3 Bodem, water en milieu:
    Dijkversterking en verbetering van recreatie en natuur bij de dijk kreeg bij de provincie veel aandacht in 2020. Dat geldt ook voor het inspelen op warmer, droger en natter weer. Het tegengaan van bodemdaling was ook een belangrijk onderwerp.

Beleidsdoelen in één oogopslag

Lasten